Hlavní město se v posledních letech snaží vybudovat lepší cyklistickou infrastrukturu po vzoru dalších západních měst. Ne vždy se jí to však daří tak, aby byli cyklisté v bezpečí a jedoucí auta je neohrožovala. Vznikají pak zbytečné třenice, kdy motoristé nadávají na „pumpičkáře“ a cyklisté naopak na bezohledné řidiče v „plechovkách“.

Hazard se životem

Ukázkou nepovedené cyklostezky je ta v ulici Budějovická. Cyklista jede v poklidu po oddělené cyklostezce, což je bohužel v Praze pořád poměrně nadstandard, spíše se setkáme pouze s cyklopruhy, a najednou po několika stovkách metrů cyklostezka uhne přímo do dvouproudé městské tepny, kde jede jedno auto za druhým. Navíc k tomu není sebemenší důvod, dostatečně široký prostor, aby zde mohl být jak chodník, tak cyklostezka pokračuje i dál.

Kdo tedy rozhodl, že se přistoupí k takhle nekompetentnímu řešení? V současné době cykloprojekty na ulicích tohoto typu zadává nejčastěji Technická správa komunikací (TSK). „Taková řešení jsou vždy v kompetenci stavebního úřadu, vyjadřují se k němu městské části, policie a ostatní, takže pokud to bylo povoleno, je to určitě dle zákona v pořádku. Pokud je to možné, vždy se snažíme vést cyklostezku odděleně od silnice,” vysvětluje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Kritizované řešení hájí však i radnice Prahy 4, podle které je toto řešení nejlepší ze všech možných variant. „V místě napojení zužuje chodník ze čtyř na dva metry a pak je jeho šířka variabilní. Toto napojení je postupná varianta svedení cyklisty na místní komunikaci, oproti variantě ukončit stezku na přejezdu pro cyklisty. Cyklista by pak vjížděl na křižovatku s komunikací Budějovická z přejezdu pro cyklisty přes místní komunikaci Vokáčova bez možnosti vidět na semafor,” doplňuje dopravní referentka Soňa Vohanková z úřadu městské části.

Auta vs. kola

Je nutné podotknout, že se nejedná o nový projekt, podle odborníků se v dnešní době dělají cyklostezky jinak. Zároveň však upozorňují, že městské části mají ve zřizování cyklostezek velmi silné slovo. „Významný je také tlak městských částí. I kdybyste mohli udělat bezpečnou cyklostezku, jakmile by to znamenalo zrušit řadu parkování, budou městské části skoro vždycky proti,” uzavírá expert na cyklodopravu Vratislav Filler z hnutí AutoMat.

Fotogalerie
29 fotografií