Blesk: Jak se díváte na sektu kolem Richarda Š.?

„Informací je málo, ale obecně existuje několik možností, jak náboženské skupiny vznikají. Nejčastěji se z existující církve odtrhne menší skupina, protože není spokojena s jejím směřováním. Další možností je přenesení náboženské tradice odjinud, třeba z Asie, a přizpůsobení se novému prostředí. Další možností je, že se vůdce nehlásí k žádné tradici, ale vytváří takový pelmel, kdy propojí různé tradice.“

Video
Video se připravuje ...

Kutnohorská zubařka Magdalena Š. stanula před soudem kvůli podezření z vraždy. (4. duben 2023) Daniel Šesták

Blesk: K čemu se pak odkazuje?

„Často tvrdí, že přináší něco nového, nebo paradoxně znovu objevuje něco velmi starého.“

Blesk: A skupina okolo Richarda Š.?

„Nejpravděpodobnější variantou je ta poslední. Nevíme, do jaké míry šlo o skupinu sympatizantů a klientů okolo výrazné osobnosti a do jaké míry se tam začala vytvářet pevnější struktura, kdy se z klientů stávali členové.“

Blesk: A váš odhad?

„Na první pohled se zdá, že obě obviněné mohly procházet nějakou takovouhle trajektorií. Na druhou stranu stejně tak mohly být jenom v uvozovkách hodně zapálenými klientkami toho dotyčného.“

Blesk: Podle informací z výslechů členů se pravidla měnila a zřejmě je pořádně neznali ani oni sami.

„To není neobvyklé, naopak u vzniku řady skupin je to typické. I u křesťanství to trvalo desítky a v některých případech stovky let, než se pravidla ustálila. U nových skupin se často tvoří za pochodu, a to i tak, že se mění o 180 stupňů. Příkladem jsou mormoni, kteří zavedli polygamii, ale po několika desetiletích zjistili, že to je přítěž pro začleňování se do společnosti. No a pak se zničehonic objevilo zjevení, podle kterého polygamie členům brání v dosažení spásy.“

Blesk: Je běžné, že podobné skupiny vysávají z členů peníze?

„Když se podíváme na tradiční náboženství, i tam hrály finance při vzniku důležitou roli. Často se jedná o příspěvek na fungování skupiny a šíření jejích myšlenek. Řada takzvaně nových náboženských hnutí má model firmy, která za peníze nabízí nějaký systém doporučení, cvičení, terapie a životní moudrosti. Existují i skupiny, které žádný smysl nemají a jejich jediným cílem je vytáhnout z klientů co nejvíce peněz a vytvořit jim na sobě závislost.“

Blesk: Mohlo proběhnout něco takového tady?

„Jedna z obviněných měla mít zdravotní problémy a byla přesvědčena, že ten léčitel jí pomáhá. To je naprosto logická a přirozená reakce. Pokud je člověk konfrontován se smrtí a tedy absolutním koncem, dá se snadno manipulovat a zneužít. Nemám přesné informace, ale dát někomu 27 milionů z dědictví je minimálně zvláštní, ale pořád musíme pracovat i s variantou, že šlo o propracovaný byznys plán.“

Blesk: Koho sekty nejsnadněji zmanipulují? V tomto případě jde o zubařku a pedagožku.

„Rozhodně neplatí představa frustrovaného a zranitelného člověka. Často vstupují dobře situovaní a vzdělaní lidé se zájmem o věci kolem sebe, kteří mají potřebu najít optimální či idealistický způsob řešení. Druhou věcí je impuls, který vás do skupiny nasměruje, což jsou třeba osobní krize, po kterých jste otevřenější nabídkám, obzvlášť když konvenční způsoby řešení minimálně ve vašich očích selhávají.“

Blesk: Proč sekty a léčitelé často ovlivňují sexualitu následovníků?

„Sexualita je všudypřítomná, takže se otevřeně objevuje a řeší se v celé řadě náboženství včetně těch tradičnějších. Pokud jsou informace o sexuálním násilí u tohoto případu pravdivé, tak je to velmi zarážející a svědčí to o tom, že primárním zájmem a cílem bylo mít pod kontrolou úplně všechno. V momentě, kdy máte pod kontrolou sexualitu, kontrolujete tu nejniternější část dotyčného. To je i důvod, proč je tak náročné řešit sexuální násilí, protože mnoho znásilněných to nikdy neřekne, je to pro ně zkrátka příliš intimní a bolestivá záležitost.“

Blesk: Máme v Česku nebezpečné sekty?

„Nějaké skupiny existují, ale o těch nejproblematičtějších se většinou dozvíme až ve chvíli, kdy se něco stane. Když se podíváte na ty nejznámější dvě české kauzy, Imanuelity v 90. letech a poté události kolem kuřimské kauzy, tak šlo skupiny, které měly jen několik desítek členů.“

Blesk: Spojuje současný případ něco s kuřimskou kauzou?

„O kutnohorské kauze víme málo a upřímně řečeno ani 15 let od procesu v kuřimské kauze nevíme, co se skutečně odehrálo. Existuje varianta, že vše souviselo s dětskou pornografií, ale stejně tak to mohla být velmi absurdní záležitost spojená s nějakým náboženským přesvědčením a systémem, jehož cílem byla příprava příchodu nového Mesiáše, kterým měla být nejspíše Barbora Škrlová.“

Po smrti nezmizel

Svou smrt měl naplánovat Richard Š. sám. Spolu s Magdalenou Š. a Irenou S. se 4. října 2022 vydal autem z Kutné Hory do bytu v pražských Hájích, kde spolykal tlumící léky. Zubařka pak chtěla volat záchranku, zbylá dvojice jí v tom ale bránila. Když si guru lehl do postele a ztratil vědomí, vpíchly mu ženy anestetikum a způsobily řezná poranění na tříslech i zápěstí. Podle obžaloby Richard Š. zemřel na otravu celkovým anestetikem. Když jeho tělo nezmizelo, jak ženám sliboval, nahlásily se druhý den policii.

Fotogalerie
34 fotografií