Rok od zahájení stavby metra D mají stavitelé vykopáno již 1,6 km tunelů. K propojení stanic Pankrác a Olbrachtova zbývá prokopat posledních 60 metrů. Ražba prvního úseku by měla pokračovat během následujících tří let, doposud je vyražena zhruba čtvrtina celkového objemu. Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba se první cestující novou linkou svezou do konce roku 2029. „Déčko dáme do dekády,“ zopakoval v úterý Hřib na tiskové konferenci, než společně s novináři sfáral do tunelů. Zahájení výstavby druhého úseku ze stanice Olbrachtova po Nové Dvory by mělo proběhnout letos na podzim.

Dokončena byla například ražba dvojkolejného tunelu, zahájena ražba propojovacího tunelu linek C a D nebo obratových tunelů a těch pro eskalátory. Novinářům to dnes řekli představitelé hlavního města, dopravního podniku a dodavatelů. Stavba začala před rokem a dosud do ní DPP investoval zhruba 1,8 miliardy korun. Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

 „Metro D je bezesporu největší pražská investice tohoto století. Je to investice do budoucnosti pražské dopravy. Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez strojvedoucích, projedou už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 km nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 m3 rubaniny a bylo použito 17 831 m3 betonu“, řekl novinářům na úterní tiskové konferenci náměstek Hřib. Autonomními vozy se ale svezou i cestující na lince C, kde je automatizace jediný možný způsob, jak navýšit četnost spojů, které zejména v oblasti centra jezdí na hraně své kapacity.

Přes 30 metrů pod povrchem

Stavební práce pod zemí probíhají navzdory nepředvídatelnému pražskému podloží podle plánů. Práce probíhají v nepřetržitém režimu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Na stavbu rovněž neustále dohlíží geotechnický monitoring, který vyhodnocuje, jak na ražbu tunelu reaguje samotný horninový masiv, ale i zástavba na povrchu. Podle zástupce firmy, která monitoring provádí, doposud měření žádné anomálie neodhalilo. Samotná ražba probíhá v různých místech různými způsoby, podle tvrdosti podloží. Měkčí horninu dokáže rozmělnit i lžíce bagru, v místech kde je masiv pevnější, si stavitelé pomáhají trhavinou. V průměru se každý tunel posune za jednu směnu o 150 cm.

Přes 30 metrů pod zemí probíhají již přes rok stavební práce na trase metra D. Stavitelé zatím vykopali 1,6 km tunelů
Autor: Jakub Poláček

„Je skvělé sledovat, jak každý měsíc přibývají další metry vyražených tunelů, a stavba prvního úseku metra D nabírá na obrátkách. Razit se bude ještě necelé tři roky a v celkovém součtu je před námi ještě minimálně stejná porce štol, ale hlavně ražby obou stanic a hloubení jejich vestibulů. Délkou jsme zhruba v polovině, ale objemově na cca čtvrtině ražeb prvního úseku metra D,“ řekl novinářům generální ředitel DPP Petr Witowski. Zároveň podotknul, že současně již probíhají přípravy veřejné zakázky na stavbu i v druhém úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. V přípravě je i tendr na nákup šedesáti autonomních vozů.

Ve středu 26. dubna bude rovněž zahájen provoz infocentra v Neveklovské ulici, kde budou stavbyvedoucí odpovídat na dotazy týkající se stavby prvního úseku. Informační centrum bude sloužit především Pražanům s omezeným přístupem k internetu, otevřeno bude mít vždy ve středu od 14:00 do 17:00 hodin.

Video
Video se připravuje ...

Ražba jednoho z tunelů směrem ke stanici Olbrachtova Blesk

Fotogalerie
29 fotografií