Pomalu jedoucí auta, spokojení chodci a menší hluk v ulicích, taková je vize Prahy 3 v rezidenčních zónách na svém území. Nejnovější snížení rychlosti by se týkalo obytné části podél Vinohradské ulice naproti hotelu Don Giovanni Prague. Úprava rychlosti by však neovlivnila auta jedoucích po této pražské tepně.

Navrhované opatření má pouze změnit dopravní značení, nenabízí možnost žádných stavebních či krajinářských úprav. Mimo úpravy rychlosti má dojít k uzavření prostoru pro auta před školou na Hollarově náměstí, vyznačení nového přechodu pro chodce ke škole nebo k přesunu kontejnerů na tříděný odpad. Tím pádem se bude muset snížit kapacita parkování o 12 míst.

Otázka na obyvatele

Aby získala radnice zpětnou vazbu, vytvořila anketu, ve které se mohou obyvatelé vyjadřovat do neděle 16. 4. Zóna 30 má být mezi Vinohradskou nemocnicí, Vinohradským hřbitovem, ulicí Vinohradská, Votická a Soběslavská. „Od ankety si slibuji získání podnětů a postřehů hlavně od místních obyvatel, jak bychom měli návrh zóny 30 korigovat,“ sděluje Blesku místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Nejedná se prý však o sociologický průzkum nebo místní referendum. Ondřej Rut odhaduje, že se ankety zúčastní do dvou set respondentů. „Anketu vyhodnotíme a na základě výsledků formulujeme podněty pro projektanta k dopracování projektu,“ doplňuje místostarosta. Praha 3 následně projekt projednáme v dopravní komisi a Radě MČ a požádáme TSK o vyznačení. „To lze předpokládat nejdříve na podzim,“ dodává Ondřej Rut.

Třicítka na krku

Smyslem zóny má být zvýšení komfortu a pocitu bezpečí zejména pěších v oblasti a zjednodušení dopravního značení. Na stejné téma postojů k zónám 30 provedla minulé léto agentura Median mezi obyvateli Prahy 3 výzkum Zúčastnilo se ho 404 respondentů. Na základě dat se dají obyvatelé Prahy 3 rozdělit na 54 % podporovatelů zón 30, 22 % lhostejných a 24 % odpůrců zón 30.

Rozšíření zón 30 do dalších rezidenčních lokalit podporuje 49 %, 23 % má neutrální názor, 28 % obyvatel rozšíření nepodporuje. Radnice již v minulosti snížila na některých místech rychlost. V ideálním případě by chtěla zpomalit provoz v obytných částech na celém svém území. „ Zóny 30 chceme postupně zavádět na území Prahy 3 v rezidenčních zónách mimo hlavní ulice,“ informuje místostarosta Ondřej Rut.

Ožehavé téma

Třebaže chce podle průzkumu nadpoloviční většina omezení rychlosti v Praze 3, mezi obyvateli způsobil projekt rozruch. S Bleskem jsme oslovili místní, aby nám řekli, co si o novém návrhu myslí. Má Podle Martiny Š. není stav vozovky v dobrém stavu a rychleji než 30 se v místě stejně jet nedá. Má však obavy z úbytku parkovacích míst a nepořádku kolem podzemních kontejnerů, které mají nižší kapacitu než ty povrchové. „Problém třicítky ve Šrobárově je naprosto marginální z pohledu toho, jakým způsobem je momentálně Žižkov neprůjezdný jak pro jeho obyvatele, tak pro nucený tranzit,“ dodává. Problém podle ní spočívá v neschopnosti radnice zatlačit na zhotovitele projektů, kteří se loudají.

Podobný názor zastává také Honza K. V místě podle něho „padesátkou“ stejně jezdit nelze. „Vadí mi diktát, kdy slušní řidiči jezdí ohleduplně ať už 30 nebo 50, ale magor bude pořád magorem bez ohledu na značky,“ zlobí se. Sám však zónou projíždí minimálně, ale obává se zavedení „třicítek“ po celé Praze 3. Za to Táňa J. má z návrhu radost. „Jsem obecně pro město pro lidi a ne pro auta. Chci podpořit bezpečnost, snížení hluku a více místa na ulici pro setkávání lidí,“ říká.

George Stark považuje místo za problematické, jelikož si lidé průjezdem obytné zóny zkracují čekání na křižovatce. „Dělá to asi každý kdo tam jezdí a nechce čekat. Hlavně bolti, taxi, dpd a další a ti jezdí většinou dost na hraně,” všímá si. Podle něho by celou situaci vyřešil zákaz průjezdu a vjezdu to této ulice pro všechny mimo rezidenty a sanitky by to vyřešil. 

Video
Video se připravuje ...

Řidičák pro sedmnáctileté: Hazard nebo prevence? Expert zmiňuje o třetinu nižší nehodovost Pavlína Horáková

Fotogalerie
10 fotografií