Je trochu s podivem, že jeden z největších pražských hotelů je bezpečně „ukryt“ v dolíčku na Podbabě v pražských Dejvicích místo toho, aby vynikal v pražském panoramatu. Výkladní skříň minulého režimu a tehdy také nejdražší stavba je ukázkou architektonického slohu známého jako socialistický realismus, neboli Sorela. Postavit ji nechal v padesátých letech tehdejší ministr Obrany Alexej Čepička, který byl mimo jiné i zetěm Klementa Gotwalda.
„Je pozoruhodné, že si všemocný Čepička pro umístění hotelu nevybral místo, kde by vynikl jako dominanta," podivuje se architekt Petr Krejčí.
Původně však nemělo jít o žádný luxusní hotel, ale v podstatě jen o lepší ubytovnu pro vojáky. Dvě vedlejší křídla byla stavěná jako garsoniéry pro důstojníky a prostřední vysoká věž pak měla sloužit pouze pro vzácné delegace a vyšší šarže ze Sovětského svazu. Jenže armáda tak velký objekt nedokázala obsadit, a tak se v průběhu stavby rozhodlo o změně funkce.
Navíc Čepička měl v době výstavby (1952 až 1954) naprosto neomezený přísun jak levné pracovní síly - na stavbě pracovali především vojáci z pomocných technických praporů, takzvaní „pétépáci,“ tak hlavně financí. I přesto, nebo právě možná proto šlo o nejdražší stavbu té doby. Čepička také tehdy doufal, že na slavnostní otevření by mohl dorazit i sám velký J.V. Stalin, to se ale nikdy nestalo
Hotel je dílem architektů Jeřábka, Brzáka a Trmače. Projekt vznikal v utajení ve Vojenském projektovém ústavu. „Podíleli se na něm ovšem i tehdy zavření projektanti z tak zvaného Basoprojektu. Ti ovšem uváděni nejsou," upozorňuje Krejčí.
V Internacionálu lze obdivovat i řadu uměleckých děl, jejichž hodnota přetrvává dodnes. V hotelu jsou tak k vidění například sgrafiti od Josefa Nováka a S. Ulmana, nad vchody reliéfy L. a I. Kodymových a S. Hajerové, ve věži pak mozaiku podle kresby Maxe Švabinského, kované práce J. Nušla, vitráže B. Hejleka, skleněné reliéfy od J. Zahradníkové-Brychtové a další.
Od 1. dubna letošního roku hotel změní majitele. Nyní budovu přebírá česká hotelová skupina Czech Inn Hotels, která ji odkoupila od řetězce Mozart Hotel Group. „„Je to klasický grandhotel, jeden z mála v Česku. Ikona a významná pražská kulturní památka. Býval to symbol luxusu a pod námi zase bude. S rekonstrukcí začínáme ihned,“ uzavírá Jaroslav Svoboda, zakladatel a majitel společnosti Czech Inn Hotels.
Architekt Pleskot o změnách na Hradě: Jak se otevře lidem? A zátarasy jako „absolutní šlápnutí vedle“ Markéta Volfová, Lukáš Červený