Stanice metra Jiřího z Poděbrad se v lednu na deset měsíců uzavřela cestujícím. Probíhá zde rozsáhlá rekonstrukce nejen stanice samotné, ale také eskalátorů, navíc zde vznikne i nový bezbariérový přístup. Přípravné práce trvají už od roku 2021. Po dokončení rekonstrukce stanice metra se plynule přejde k rekonstrukci celého náměstí, o jejíž nutnosti se Praha 3 baví bezmála dvacet let.
farář Jan Houkal z Římskokatolické farnosti u kostela Nejsvětějšího Srdce Páně požehnal sošce svaté Barbory Veronika Foltová
Projekt rekonstrukce náměstí se v minulosti setkal s kritikou ze strany místních obyvatel, což v předminulém volebním období vedlo tehdejší politickou reprezentaci Prahy 3 k jeho zastavení. Minulá rada městské části se ve spolupráci s magistrátem rozhodla práce na projektu obnovit. Začátkem ledna tak vypsal magistrát veřejnou zakázku na 309 milionů bez DPH na léta plánovanou opravu.
Dělníci se prokopali do stanice metra Jiřího z Poděbrad: Tunely pro bezbariérový vstup razili 16 měsíců

Přístřešky zmizí
Jiřák, stejně tak jako stanice metra potřebuje zrekonstruovat jako sůl, místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení) však na svém Facebooku upozornil, že v rámci rekonstrukce zmizí přístřešky nad vchody do metra. „Přístřešky nad vstupy do metra na Jiřáku jsou pryč a už se nevrátí. Jak je skvělé, že se rekonstruuje stanice metra a staví výtah, že se soutěží zhotovitel rekonstrukce náměstí, tak tohle je škoda.“
Největší problém vidí Rut v nákladech na údržbu, které se podle odhadů zvednou asi o milion korun ročně. „Tahle částka zahrnuje náklady na elektřinu pro temperování eskalátorů v zimním období a náklady na údržbu schodišť a eskalátorů, na které bude pršet a sněžit. Zajistit okamžitý a účinný úklid sněhu a námrazy je prakticky nemožné a bezpečnost a pohodlí při vstupu do metra tak bude snížená. Zvýšená spotřeba elektrické energie má samozřejmě i stránku ekologickou.“
„Při projednávání jsme předkládali ekonomický rozbor tří variant: zachování s repasí, zachování s novými eskalátory, demolice a nové přístřešky. Dopravní podnik vždy preferoval a podporoval investičně i provozně nejekonomičtější variantu, tedy zachování přístřešků. Bohužel jejich zachování se nepodařilo prosadit, takže realizace probíhá dle soutěžní dokumentace, tedy s demolicí,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. „V současné době tedy rekonstrukce postupuje podle projektové dokumentace a stavebního povolení, které s přístřešky nepočítá.
Zachování přístřešků podporovalo podle Ruta i minulé vedení Prahy 3. „Rekonstrukci původních přístřešků, která představovala i investičně nejúspornější variantu (podle Dopravního podniku cca 17 mil. úspora) podpořili počátkem minulého roku jednotně i radní Prahy 3. Vedení hlavního města však nakonec dalo přednost estetice veřejného prostoru.“ Nicméně dodává, že obrovské investice Jiřáku výrazně prospějí a poděkoval jak hlavnímu městu tak dopravnímu podniku nehledě na to, jestli přístřešky budou zachovány nebo ne.