Každá změna budí vášně a kontroverze. V případě městských staveb, na jejichž podobu jsou zvyklé generace lidí, to bývá tím více citelnější. Proto když Správa železnic (SŽ) v tomto týdnu představila novou podobu tzv. Vyšehradského železničního mostu, která vzešla ze soutěžního architektonického dialogu pod patronátem 11členné poroty, začaly se rojit názory.

Vítězným návrhem se stal ten od pražské rodinné firmy 2T engineering. Ti přišli s úplně novým mostem, protože ten starý dosluhuje, jeho ocelová konstrukce je pokryta rzí a je jen otázka času, kdy se naplní jeho životnost. Opravy byly prakticky nemožné. „Jeho situace je nyní taková, že je z něho 75% natolik zdegradováno, že už to není opravitelné,“ sdělil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

S tímto názorem ale úplně nesouzní dosluhující náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě), který má v gesci dopravu a v minulosti přispěl k záchraně Libeňského mostu. „Mosty jsou mojí srdcovou záležitostí a obecně jsem toho názoru, že pokud mosty fungují a slouží, měli bychom usilovat o jejich zachování. Stav železničního mostu jsem konzultoval s odborníky, kteří most analyzovali a potvrdili, že unikátní konstrukce je rekonstruovatelná,“ naráží Scheinherr na fakt, že nynější most je kulturní památkou. Proto také jeho ocelová konstrukce nebude zdemolována, ale snesena a využita jinde. Kde, a na co, se zatím neví.

Místo rzivé bílá

Různorodé názory na to, zda byla vybrána ta nejlepší varianta ještě více zesílily poté, kdy další z celkem 12 návrhů, jež se o finální realizaci ucházely, zveřejnil Institut plánování rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Ten se spolupodílel na návrhu Společnosti 3.0, která sdružuje týmy IPR Praha p.o. + EXCON, a.s. + koucky-arch.cz s.r.o. + Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb CZ s.r. o. Jejich návrh se celkově umístil druhý.

„Náš návrh respektuje historické konstrukce a doplňuje je zcela novou a soudobou ocelovou konstrukcí. Maximálně využívá stávajících kamenných konstrukcí jako plnohodnotných nosných prvků, odhaluje oblouky viaduktu na Výtoni a nahrazuje stávající ocelovou konstrukci novou,“ uvedl IPR na Facebooku. 

Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Autor: Správa železnic

Vítězný návrh oproti tomu s ocelovou konstrukcí  mostních oblouků nepočítá. I lávka pro pěší a cyklisty je umístěna jiným způsobem. Zatímco vítězný návrh od 2T engineering počítá s lávkou vedenou po hraně mostu, ten preferovaný IPRem vede lávku prostředkem mostu. mezi kolejemi. Rozdílný je materiál i barva. Nový most bude v bílém provedení, zatímco ten stávající je v barvě spíše hnědočervené. I na ni hodlal IPR spolupracující s dalšími studii navázat. ""

Líbí? Nelíbí?

Červená barva navazuje na červenohnědý most se rzí a prosvítajícím antikorozním nátěrem, který si všichni dobře pamatujeme,“ hájí svůj návrh. „Jsme přesvědčeni, že jeho výsostné postavení jediného ocelového mostu s horní konstrukcí ve vnitřní Praze je nutné zdůraznit i barvou. Souvisí to také s jeho umístěním na jižním konci pražských náplavek, kde začínají kontrastní přírodní břehy.“

Jak se záhy ukázalo, tento návrh našel své příznivce. „Decentní, pěkné, stokrát lepší než vítězný návrh. Proč u takhle výrazných projektů nemůže mít poradní hlas veřejnost?“ vyjádřil se Matouš P. „Červený železný most je rozhodně hezčí a honosnější než moderní betonový jak odněkud z dálnice v polích ,“ nenechal si pro sebe názor Filip Š.

Návrh, na němž se podílel pražský IPR, skončil na druhém místě. Ctil původní podobu železničního mostu pod Vyšehradem, materiál i barvu.
Autor: IPR

„To je přece úplně jiná liga než ten vítěznej! Nejde to proboha ještě nějak zvrátit? Jáj sem z toho výsledku fakt nešťastnej. A tohle je krása!“ nadchl se uživatel Haštal H. Lidé se rovněž diví, jak je možné, že hlavní město nemělo „páky“ na to, aby soutěž ovlivnilo tak, aby byla respektovaná původní podoba mostu. Vítězný návrh však vybírala 11členná komise, v níž dva hlasy připadaly zástupcům hlavního města.

Scheinherr: Opravit a doplnit

„Za město jsme se shodli, že ideální variantou by byla rekonstrukce památkové chráněného mostu a citlivá novostavba s jednou novou kolejí v jeho blízkosti dle architektonické soutěže,“ sdělil Scheinherr na dotaz Blesku, jak se vedení města k novému mostu staví. „Návrhy preferované městem bohužel neprostoupily do druhého kola soutěže,“ mrzí náměstka.

Přesto celý soutěžní dialog kvituje s povděkem: „Oceňuji přístup Správy železnic.“ S konečným výběrem nového mostu je smířený. Magistrát do případných změn může zasahovat už jen velmi skoupě. „Určitě budeme se Správou železnic dále spolupracovat, nyní ale bude záležet zejména na stanovisku památkářů a na postoji veřejnosti,“ vyjádřil se Scheinherr. A ta nemá jednoznačné stanovisko. Ne každý je totiž k vítěznému návrhu tolik kritický.

„Možná vás překvapím, ale mně se celkem líbí,“ představil svůj názor známý architekt Petr Kučera, který je ředitelem Národní kulturní památky Vyšehrad. „Na zveřejněném návrhu oceňuji odvahu k soudobému řešení kombinovanou se snahou napodobit siluetu stávajícího mostu a trochu ji zprůhlednit a pohledově odlehčit. Líbí se mi řešení lávek pro pěší a cyklisty, stejně jako řešení prostoru pod zastávkou na Výtoni, kde by mohly být kavárny a obchody. Mám trochu problém s bílou barvou, která se mi v kontextu okolní zástavby a historických pražských mostů zdá poněkud cizorodá, ale třeba je to o zvyku.“

Fotogalerie
22 fotografií