Praha dlouhodobě bojuje proti reklamnímu smogu. Vydala i tzv. Manuál pro kultivovanou Prahu, který by měl reklamní smog regulovat. „Manuál shrnuje požadavky jednotlivých úřadů, které se vyjadřují k podobě označení provozovny. Jde zejména o odbor památkové péče MHMP a odbor živnostenský a občanskosprávní MHMP. Najdete v něm i požadavky z Pražských stavebních.  předpisů. Další z pravidel vyžaduje u nemovitostí ve svém vlastnictví hl. m. Praha a některé městské části.,“ stojí na webu Manuálu.

Prodejna CBD

Manuál sám o sobě není závazný, ale shrnuje už stávající pravidla a provozovatelům by tak měl pomoci, aby projednávání jejich projektů probíhalo hladce. Především pak objekty v majetku hlavního města a ve správě městských firem by měly jít příkladem, o to smutnější je, když tomu tak není. To je i případ mýtného domku na mostě Legií. Domky z přelomu 18. a 19. století Praha před více než deseti lety kompletně zrekonstruovala. Od té doby je TSK, která má domky ve správě, komerčně pronajímá.

To je i případ jednoho z mýtných domků na smíchovské straně mostu Legií. „Obrátili jsme se na Technickou správu komunikací, která daný domek pronajímá, a jasně jsme se shodli, že by zde mělo dojít k nápravě. V tomto případě dochází k několika porušením. Ve smlouvě je také uvedeno, že na podobě reklamních zařízení se má nájemce s TSK předem domluvit,“ uvedla autorka Manuálu pro kultivovanou Prahu a zastupitelka Kristýna Drápalová (Praha sobě).  

Podle mluvčí TSK Barbory Liškové však provozovatel o umístění reklamních poutačů městskou firmu vůbec neinformoval. „O umístění reklamních panelů na mýtném domku mostu Legií TSK nikdo neinformoval a nekonzultoval s námi tudíž ani jejich vzhled, proto jsme po dohodě se zástupci magistrátu majitele vyzvali k odstranění v souladu se smluvními podmínkami,“ informovala.

„Věc se určitě řeší tím způsobem, že jsem dostal vyrozumění od TSK a ta reklama bude odstraněna. Byl jsem upozorněn na to, že je to památkově chráněná zóna,“ řekl nájemce Martin Krumphanzl. Blesk se vydal na místo, po svítícím listu marihuany zbyl jen kabel, nicméně obchod je zavřený a okna zatlučená prkny. Provozovatel na další dotazy nereagoval s tím, že je v zahraničí.

Nekonečný boj

Reklamní poutače se nelíbí ani památkářům, ale ze zkušenosti ví, že je to tak trochu boj s větrnými mlýny. „Způsob nasvícení zvenku a v takovýchto případech i nasvícení zevnitř - zvláště tehdy, kdy se stává nedílnou součástí vnímání památky - se významně podílí na prostředí kulturní památky. Žel takových případů můžete napočítat v Praze desítky. Extrémní případ byla velkoplošná video reklama na domě Boženy Němcové 5. Problém je, že je nás málo a naše pravomoci jsou, řekněme, specifické. O to větší oporu hledáme u veřejnosti a pomoci mohou samozřejmě i média,“ uvedla závěrem mluvčí Národního památkového ústavu Andrea Holasová. 

Fotogalerie
10 fotografií