První pražský trolejbusový spoj vyjel v srpnu 1936 ze Střešovic přes Ořechovku ke kostelu svatého Matěje. Postupně přibývaly další a jejich síť měřila 56,876 km (pro srovnání, metro má nyní 65,2 km). Pod heslem »Se sovětským svazem na věčné časy« však v 60. letech minulého století začaly trolejbusy brát za své. Do tehdejšího Československa tekla levná ropa, rozšiřovala se autobusová doprava a bylo rozhodnuto, že právě ta doplní budované metro.

Poslední trolejbus vyjel na trasu Orionka – Strahov 15. října 1972. O jejich návratu se spekulovalo už od 80. let, první testovací jízdy proběhly až v srpnu 2018. Letos v lednu začala výstavba trolejí. Nová linka v úseku Letňany – Čakovice v testovacím provozu vyrazí v sobotu. Pojede zatím jen o víkendech, plnohodnotný režim je plánován od jara příštího roku. Trolejové vedení přitom pokrývá jen zhruba 50 % tratě mezi Palmovkou a Čakovicemi, ve zbylé části trolejbusy využívají energii z baterií.

Víte, že…

Zkušební provoz zajistí trolejbus Škoda 30 Tr. z Hradce Králové. Nové vozy SOR TNS 18 před uvedením do provozu musí najezdit 10 tisíc km bez pasažérů.

Retro jízdy

Pražský dopravní podnik na víkend nachystal speciální okružní jízdy pěti historických trolejbusů. Nejstarší Tatra T400 brázdil ulice hlavního města na přelomu 40. a 50. let minulého století. Místenku za 50 Kč lze koupit na: www.dpp.cz.

Video
Video se připravuje ...

Historik MHD Pavel Fojtík ve Vozovně Střešovice - současném Muzeu MHD.  Jan Dařílek

Fotogalerie
25 fotografií