Parkování je v Praze nekonečný boj. Jakoby také ne, většina Pražanů vlastní auta, která je třeba někde parkovat. Ta se navíc v průběhu let neustále zvětšují, a tak místa ubývá a ubývá. Parkování a obecně automobilová doprava v Praze byla i jedním z hlavních bodů předvolebních soubojů.
Auta versus chodci
A rozdílný přístup vidíme i v jednotlivých městských částech. Poslední poprask vznikl v Praze 4, kde ještě předešlé vedení radnice vyhradilo část chodníku v Horní ulici pro parkovací stání. O změně rozhodla dopravní komise městské části již v únoru údajně na popud místních obyvatel.
„Samospráva MČ Praha 4 obdržela podnět od obyvatel Horní ulice na rozšíření počtu parkovacích míst v ZPS (zóna placeného státní, pozn. red.). V podnětu je mj. uvedeno, že se často v ulici nedá vůbec zaparkovat. Obyvatelé požadovali změnu parkování z podélného na šikmé s tím, aby bylo možné využít k parkování část chodníku, který je zde dostatečně široký,“ uvedl mluvčí radnice Prahy 4 Jiří Bigas. Touto úpravou tak vzniklo 5 nových parkovacích míst
Ale podle reakcí na sítích rozhodně nejsou místní obyvatelé zajedno. „Chodníky zúžili na neúnosnou míru a z relativně normální ulice se stalo parkoviště. V dnešní době, kdy se zdálo, že všechny městské části mají snahu město vrátit lidem (Dokonce se někde i sází stromy na úkor parkovacích mis), je takový krok dost zarážející. Je to hrůza, jak vizuálně, tak prakticky,“ myslí si Andrea K.
„Tak nám Praha 4 udělala z chodníku parkoviště. V roce 2022, úplně náhodou pár dnů po volbách (a ne před nimi), bez jakékoliv participace s obyvateli, bez jakékoliv informace předem už jen třeba těm parkujícím. Je to zcela absurdní, jde o ulici, kterou chodí většina dětí z blízkého okolí na hřiště. (…) Chodník je v kopci, aktuálně mám vzhledem ke sklonu s kočárem dost problém to na tu jednu stranu utlačit a nenajet do aut,“ přidává se Tereza D.
Otevřený dopis
A tak místní nelenili a sepsali otevřený dopis novému starostovi Ondřeji Kubínovi (ODS), kde mimo jiné stojí toto: „Dne 7. října došlo ke změně režimu parkování v ulici Horní v Nuslích. Tam, kde byly chodníky, teď parkují auta. Kvůli vytvoření několika parkovacích stání navíc předchozí vedení městské části neváhalo zabrat polovinu veškerého místa původně určeného pro pěší. Vaši předchůdci na radnici vzali nám i našim dětem důstojný a bezpečný prostor před našimi domy. Je to na vás. Nikde není psáno, že to musíte dělat jako vaši předchůdci. Ruinování veřejného prostoru není pravicová politika.“
Praha 1 zrušila bezbariérový přechod u Uhelného trhu a vytvořila parkovací místo. Demagogie, zuří Scheinherr

Jenže starosta se vyjádřil jasně. Za rozhodnutím svých předchůdců stojí. „Obyvatelé bytových domů nemají v okolí šanci zaparkovat. Chodník je tam dostatečně široký, aby posunul auta ze silnice a zlepšit průjezdnost vozidel Integrovaného záchranného systému. A v neposlední řadě, ulice přímo ústí do parku Jezerka,“ reagoval Kubín na stížnosti, kdy park zmínil právě z důvodů, že někteří upozorňovali na opačné tendence, kdy auta nahrazují stromy.
Odpůrci nově vzniklého parkování však argumentují tím, že v ulici je vydaných zhruba 80 parkovacích karet, a míst je kolem 35. „Teď možná zaparkuje o 5-7 lidí více blížk domovu, ale zhorší se tím kvalita života dalších asi 500 lidem, kteří v ulici bydlí. Jsme si vědomi, že řešit parkování je složité, ale zabírat chodníky před domy už je "za čárou." Tohle není cesta a řešení 21. století. Navíc, když se dá pohodlně zaparkovat v okolí, zhruba ve vzdálenosti do 300 metrů,“ uzavírá Jiří Benedikt, autor otevřeného dopisu.
Muž zaparkoval na místě pro invalidy, strážníci zjistili, že má zákaz řízení. (18. ledna 2022) Městská policie Praha