Magistrát společně se Správou železnic bude spolupracovat na rekonstrukci dnes poněkud zašlého a hlavně kapacitně nevyhovujícího Smíchovského nádraží. Měl by zde vzniknout dopravní terminál, který sloučí hned několik druhů dopravy, tedy jak auta, vlaky a autobusy, tak tramvaje a metro. Železniční část projektu zahrnuje kompletní rekonstrukci stanice. V plánu je rekonstrukce nádražní budovy včetně odbavovací haly, dále nástupišť, podchodů, technologických zařízení či železničního spodku i svršku. Stanice včetně nástupišť by měla být kompletně zastřešená.

Vstříc elektromobilitě

Projekt se ale stále upravuje a dopracovává. Kvůli ruské agresi na Ukrajině se Evropa snaží být mnohem více energeticky samostatná a tyto plány se dotknou i nového Terminálu Smíchov. Na jeho střechu by se například mohly instalovat solární panely. „Na střechu terminálu by se vešly panely o ploše zhruba šesti fotbalových hřišť. Teď ale řešíme problém s vedením trakce pro budoucí trolejbusy, zatímco o patro níže je trakce železniční. Proto nyní prověřujeme proveditelnost umístění panelů na střechu,“ popisuje Wertig jedno z možných úskalí,“ popisuje Jaroslav Wertig ze studia A69 – architekti, které se na stavbě terminálu podílí.

Získaná energie ze solárních panelů by se dala využít například k nabíjení elektromobilů, nebo úplně novinky – bezkolejových trolejbusů. „Město se zavázalo k podpoře elektromobility. Kromě přípravy na dobíjení osobních elektromobilů tam děláme i dobíjecí bod pro beztrolejové trolejbusy. Tahle technologie ještě není definitivně vyřešená, dopravní podniky na ní pracují, ale my už na dobíjecí doky v projektu myslíme,“ vysvětluje Wertig.

Ze výše zmíněných důvodů byl také upraven počet parkovacích státí s dobíjecí stanicí pro elektromobily. Z celkového počtu 1000 míst jich bude hned půlka s dobíjecí stanicí. To s sebou ale nese další náklady navíc. Drahé jsou nejen samotné nabíječky ale především splnění všech bezpečnostních podmínek, které jsou v případě elektromobilů více než přísné. „ Hasiči požadují například vyšší patra a širší stání kvůli manipulaci s hořícím elektromobilem a další opatření,“ vysvětluje Wertig.

Cena letí vzhůru

Díky těmto úpravám se však rozpočet na stavbu více než zdvojnásobil, I když investorů je hned několik, kromě pražského magistrátu a Správy železnic i například dopravní podnik, cenovka kolem 5 miliard je opravdu vysoká. Je tedy otázka, jestli všechny navrhované úpravy se budou nakonec realizovat. Terminál by měl být otevřen v roce 2028.

Fotogalerie
25 fotografií