Řidičům stačí stáhnout si do mobilu aplikaci PID Lítačka, nebo další mobilní aplikace, které lze použít k plánování cesty do hlavního města. V reálném čase si pak řidiči zobrazí data o využitelnosti P+R parkovišť a vklidu zaparkují. Systém zároveň poskytne informace pro samosprávy při plánování budoucích kapacit záchytných parkovišť a s tím spojené vytíženosti místních komunikací.

Méně aut v centru

„Díky sběru dat budou moci zapojená města sledovat vytížení jednotlivých parkovišť a snáze na situaci reagovat, například optimalizovat environmentálně šetrné formy dopravy, nebo upravovat podklady pro územní či strategické rozhodování,“ informuje generální ředitel OICT Tomáš Barczi. Součástí budou také data o parkovištích ve Středočeském kraji. Řidičům se zobrazí nejen aktuální kapacita, ale i další údaje jako je například cena za parkování. 

Řidiči tak snáze naplánují svou cestu a zvolí navazující spoj Pražské integrované dopravy. Hlavně jim to pomůže rozhodnout se, kde zaparkují, aby zbytečně nejezdili k plným parkovištím a neztráceli čas hledáním.  

„Nový systém také přispěje ke snížení počtu aut ve městě, k většímu využití veřejné dopravy a ke snížení zátěže životního způsobené automobilovou dopravou, což je v souladu s Klimatickým plánem pro Prahu,“ raduje se primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Pilotní projekt bude mít 4 etapy a potrvá 33 měsíců, přičemž teprve ve třetí etapě se spustí pilotní provoz a ve čtvrté odstartuje aplikace „na ostro“. 

Zatím okolo dvou tisíc míst

Zkratka P+R znamená „Park+Ride“, tedy volně přeloženo „zaparkuj a jeď hromadnou dopravou“. Proto se záchytná parkoviště nachází v dosahu Pražské integrované dopravy, jsou umístěna u stanic metra nebo železničních nádraží. V metropoli mohou momentálně řidiči využít 21 těchto parkovišť, 15 parkovišť je pak zpoplatněných a hlídaných, ale pokud na ně „vlítne“ zloděj, strážný ho nezastaví. Zbylých 6 parkovišt je pak zdarma. Auto na nich však může stát maximálně 12 hodin.

Okrajové parkování budoucnosti

Masivní výstavba P + R parkovacích domů Pražany teprve čeká. V březnu odsouhlasili radní vypsání veřejné zakázky na výstavbu čtyřpodlažního parkovacího objektu s kapacitou 495 stání. „Parkoviště vznikne v ulici Chilská v blízkosti stanice metra C Opatov a jeho součástí bude i park s posezením,“ sděluje Blesku tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman. V červnu zase radní „odklepli“ výstavbu parkovacího domu na sídlišti Dědina v Praze 6. Výstavba by se měla uskutečnit v letech 2023 až 2024 a po dokončení se sem vejde 290 aut.

Kolem stanice metra Nádraží Krč se v budoucnu chystá výstavba třech administrativních budov s hotelem. „Zároveň vznikne nové vlakové nádraží Krč a přestup na expresní linku 125 na Jižní spojce. Součástí proměny lokality bude i nové záchytné parkoviště P+R,“ říká Vít Hofman. V budoucnu město plánuje tramvajovou trať, která propojí Dejvice se Suchdolem a uvažuje o parkovacím domu na konci ulice Roztocká.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá nové parkoviště P+R na Černém mostě. Jan Dařílek

Fotogalerie
12 fotografií