V posledních letech doznal Negrelliho viadukt velké změny. Došlo k jeho kompletní rekonstrukci. V létě se začaly zabydlovat kobky. V první z nich s číslem 36 vznikne v listopadu infocentrum. Z celkových 74 oblouků se jich bude 45 využívat například jako kavárna, dílna nebo klub pro seniory. „Nyní jsme ve fázi realizace prvního testovacího oblouku, kde se ověří zasklenění a provoz,“ sděluje Blesku Yvette Vašourková z CCEA MOBA. 

Ochranka z řad železničářů

Jelikož byl Negrelliho viadukt nově opraven a Správa železnic chce, aby zůstal hezkým i v budoucnu, není divu, že si chce svou stavbu hlídat sama. Od letošního července spustila pilotní projekt vlastní ochranné služby.

Negrelliho viadukt byl doposud střežen soukromou společností. Po vypršení smlouvy ji v činnosti plynule nahradilo 18 členů ostrahy Správy železnic, cílový stav je 30 strážných. Do budoucna se projekt vlastní ochranky rozšíří i na další objekty.

„Výdaje na agenturu hlídající Negrelliho viadukt dosahovaly 10 milionů korun ročně. Pilotní projekt zhodnotíme po třech měsících, kdy budeme vědět, jaké máme náklady v porovnání s externí firmou. V maximální možné míře využíváme vlastní systémy a technologie,“ uvádí generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Příslušníci ostrahy musí být jak zdravotně způsobilí, tak znalí železničáři, protože mají povolený vstup do kolejiště. V zájmu zvýšení bezpečnosti dojde ještě k instalaci kamerového a dohledového systému.

Přes léto 36 „zářezů“

Že je třeba kolejiště strážit, dokládají nejen četné případy ze všech koutů republiky, kdy dochází k vlakovým neštěstím. Ukázaly to i první měsíce fungování ochranné služby na Negrelliho viaduktu.Její členové za červenec a srpen řešili 36 incidentů, například zachycení a vykázání 19 osob z obvodu dráhy nebo vandalismus v podobě graffiti. 

Negrelliho viadukt v srpnu 2022.
Autor: Jan Dařílek

Aby zajistili co nejefektivnější zabezpečení okolí viaduktu, navázali spolupráci s městskou i státní policií. „Ta nás jako státní organizaci vnímá – ve srovnání se soukromými agenturami – jako důvěryhodného partnera. Slibujeme si od toho vyšší úroveň kooperace,” pochvaluje si Zdeněk Vondrák, který pilotní projekt metodicky zastřešuje. 

Parkoviště zdarma?

Na sociálních sítích už ale probíhá vášnivá debata o rozlehlém hliněném trojúhelníku podél ulice Prvního pluku, naproti Kasárnám Karlín, na kterém parkuje asi třicítka aut. Část Pražanů místo označuje za černé parkoviště.

„Jaký černý parkoviště? Co není zakázáno, je dovoleno. Je tam místo na zaparkování? Je, projede vedle vozíčkář nebo kočárek, projede. Tak o co jde?“ zlobí se uživatel Daniel. Ale s argumentem nesouhlasí uživatel Jiří. „Takže kdekoliv je kus trávy a půjde projít, smím zaparkovat? To slyším prvně,“ odpovídá.

Trojúhleník je ze silnice bez problému přístupný, ale nikde v okolí se nenachází žádné parkovací automaty, ani parkovací čáry na zemi. Karel Ptáček (Piráti), zastupitel Prahy 8, navrhuje, aby se na pozemku hlavního města Prahy nacházející se v ochranném pásmu zřídilo zpoplatněné parkoviště. Nicméně podle tiskového mluvčího magistrátu Víta Hofmana v území platí zóna placeného parkování. 

„Vzhledem k tomu, že v daném území je zprovozněna zóna placeného stání (ZPS) a po zprovoznění pilotního projektu budeme následně tento pilotní projekt monitorovat a vyhodnocovat, neplánujeme v současné době v daném území jakýkoliv jiný druh regulace dopravy," uvádí Vít Hofman. Ochranné pásmo železnice zde sice je, ale je realizováno ve 3D modelu. Parkující vozidla podle tiskového mluvčího nezasahují do ochranného pásma a neohrožují železniční dopravu, která je realizována asi o 9 metrů výše.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá situace u Negrelliho viaduktu z přístupové strany podél ulice Prvního pluku naproti Kasárnám Karlín v srpnu 2022. Jan Dařílek

Fotogalerie
16 fotografií