Parkování je v Praze stejně horké téma jako bydlení. Zatímco důstojně bydlet by měl každý, myslet si, že máme neměnné právo na parkování přímo před domem, bychom měli postupně z hlavy vypustit. V Praze se dlouhodobě zvyšuje počet aut a blokové město typu Prahy s úzkými ulicemi není na takovýto nápor stavěné. Pokud se přidají pruhy pro auta, výrazně se tím ve většině případů zhorší kvalita ostatní dopravy, a to jak hromadné, tak pěší nebo cyklistické.

„Počet aut na osobu v hlavním městě je vysoký i v porovnání s ostatními zeměmi. Zatímco v Praze na tisíc obyvatel  připadá 716 aut, například v Berlíně je to pouze 333 aut na tisíc obyvatel, ve Vídni pak 374 aut. A právě ve Vídni, na rozdíl od Prahy, stupeň automotorizace klesá. Počet osobních vozidel roste totiž pomaleji než počet obyvatel,“ uvedl server Seznam Zprávy.

Garáže Vinohradská

Zaparkovat v Praze je tedy často nadlidský úkon. I když v posledních letech město postavilo několik parkovacích domů a další chystá, míst je stále málo. Nová parkovací místa by měla v relativně krátkém časovém horizontu vzniknout na Vinohradské ulici, respektive Praha 3 nechá upravit stávající garáže, aby mohly sloužit místním.

„Garáže Flora na adrese Vinohradská 114 projdou příští rok rekonstrukcí. Je to opravdu dlouho, co se postavily, možná si je pamatujete z filmu Kamarád do deště. Už je to 15 let, co se jejich provoz ukončil. Kvůli nevyhovujícímu technickému stavu a také kvůli tomu, že auta se dneska vyrábí o dost větší než v 80. letech a do garáží se prostě už nevešla. Po rekonstrukci tu bude přes 70 parkovacích míst,“ vysvětluje Ondřej Rut (Zelení), místostarosta Prahy 3.

Problém s parkováním na trojce to bezesporu nevyřeší, každé takové místo se však počítá. Potíž tkví také v tom, že výstavba takových garáží nebo parkovacích domů je velmi finančně náročná a poplatky za parkování to zdaleka nepokryjí. Praha ani Praha 3 navíc nemá podle Ruta pro stavbu parkovacích domů pozemky. Další garáže se pak na Praze 3 nacházejí pod panelovými domy.

„V příštích letech sem bude muset městská část investovat další desítky až stovky milionů. Dost starostí nám přinesou a obrovské finanční prostředky spolknou garáže, které už máme. Nové podzemní garáže pro 400 aut, které Praha 3 před lety plánovala na Jiřáku, by dnes stály určitě přes 1 miliardu, celý roční rozpočet městské části,“ vypočítává místostarosta.

Oprava garáží na Vinohradské bude stát podle odhadů asi sto milionů, hotovo by pak mělo být za rok. Projekt navíc počítá se zelenou střechou garáží, která bude ve vnitrobloku, kde by neměla chybět ani retenční nádrž na zachytávání dešťové vody. Místa v garážích pak budou nabízena v rámci rezidenčního parkování.

Fotogalerie
7 fotografií