Na Smetanově nábřeží přibylo 17 nových jilmů japonských, také se provedly úpravy, které umožňují, aby místo zůstalo zachováno pro všechny druhy dopravy. „Tak, aby se sem vešli pěší, bezpečným způsobem MHD, cyklodoprava a nemusel se přitom rušit průjezd aut,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Unikátní je speciální zavlažovací systém. „Chodník je nakloněn tak, aby se voda sváděla do spáry mezi stromy, takže je zavlažuje dešťová voda,“ vysvětluje náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stromy mají dostatečné místo pro kořeny, jednotlivé prostory jsou propojeny mezi sebou, takže stromy mohou zdravě růst. Stromy vybíral tým složený z dendrologů a památkářů.

Na Smetanově nábřeží se také nachází speciální cyklistický pás, jenž se skládá z dlažby, která nemá žádné spáry. To umožňuje plynulou jízdu a při dešti neklouže. Jeho jedinečnost spočívá ve sraženém obrubníku mezi cyklostezkou a chodníkem. „Je to jediný sražený obrubník v Praze a doufám, že není poslední. Významně přispívá k bezpečnosti cyklistů,“ informuje Ondřej Boháč, ředitel IPR.  

Zastávka Karlovy lázně je nově obousměrná a zastávka Národní divadlo u Hollaru se přesunula na úroveň Žofína, kde tak nyní tramvaje staví v obou směrech.

Občané na sociálních sítích sdíleli obavy i fotky  aut zaparkovaných na cyklopruhu. „Nestal se z toho parkovací pás. Je to označeno. Auto vám zaparkuje kdekoliv na chodníku a také kvůli tomu nezrušíme chodník,“ řekl Blesku Adam Scheinherr.  

Na západním břehu klid 

V západní části nábřeží, tedy té, která je blíž řece, by chtěl magistrát uskutečnit podobné stavební úpravy. „Opět by tu měl vzniknout cyklopás s rozšířeným a opraveným chodníkem,“ informuje Adam Scheinherr. To by znamenalo omezení průjezdu automobilů. „Do budoucnosti musíme přistoupit k tomu, aby zbytná tranzitní doprava zmizela. S tím budou spojeny úpravy na západní straně Vltavy,“ komentuje náměstek pro dopravu. V letošním roce se zatím podařilo v západní části vysadit 10 nových stromů a vybourat betonové lavičky, které byly nahrazeny lavičkami podle pražského mobiliáře. 

Budoucnost záměru bude záviset mimo jiné na výsledku podzimních voleb a složení nového vedení města. „Začneme připravovat projekt a já věřím, že se v následujících letech najde politická shoda, aby ten projekt byl realizován,“ řekl Scheinherr. Momentálně se jedná i o objezdu skály na Vyšehradě. Soutěž by se však mohla vyhlásit až příští volbní období. 

Poslední úpravy „Smetaňáku“

Během následujících týdnů budou na tramvajové zastávky Karlovy lázně a Palackého náměstí dosazeny informační panely. Navíc běží projekt rekonstrukce posledního úseku ulice Karolíny Světlé, kde vzniká bezbariérový přístup k zastávce Karlovy lázně, který bude hotový v pondělí 1. srpna. V letošním roce proběhne ještě úprava zastávky Staroměstská, v následujícím roce úprava zastávky Jiráskovo náměstí.

Problematický Anenský trojúhelník

Problém Anenského trojúhelníku ve vlastnictví Prahy 1 stále trvá. „Viděli jsme projekt, jak byl představován a zamýšlen. S projektem jsme souhlasili. Souhlasili jsme i s úpravou, aby byl na místě zachován strom, kvůli kterému se strhl souboj,“ sděluje Ondřej Boháč z IPR. Vše je však v gesci Prahy 1, která zde chce postavit náměstíčko s vodním prvkem, ale nic se neděje. Podrobnější informace IPR nemá.

Video
Video se připravuje ...

Aktuální podoba zrekonstruovaného Smetanova nábřeží dne 29. července 2022. Jan Dařílek

Fotogalerie
15 fotografií