Lávka mezi Radotínem a Zbraslaví byla dlouhá léta ve velmi špatném stavu. Její rekonstrukce se plánuje už od roku 2014. Přípravy rekonstrukce, stejně tak jako nyní i její realizaci však provázejí těžkosti, což stojí nejen čas a nepohodlí pro místní, ale hlavně peníze.
Když byly v roce 2018 konečně zveřejněné vizualizace nové lávky, respektive kopie té stávající, jedné z firem se nelíbily podmínky soutěže, proto podala stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten nakonec řízení v září roku 2020 zrušil, městská část ale každý rok musela investovat statisíce, aby se stará lávka udržela v provozu.
Cesta rekonstrukce
„Na podzim roku 2020 jsme vyvolali jednání o tomto stavu s náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha Sobě). Pan náměstek vrátil do hry pana architekta Pleskota, u kterého jsme objednali studii posouzení stávající stavu. V únoru 2021 jsme se dohodli na dalším postupu a rozhodli, že půjdeme cestou rekonstrukce lávky, kdy dojde k demontáži mostní konstrukce a úpravě podpěr a pilíře. Zároveň jsme přišli s návrhem soutěže formou Design&Build,“ vysvětluje místostarosta Prahy 16 Miroslav Knotek (ODS).
Design&Build je „metodou dodávky výstavbových projektů, která je charakteristická tím, že odpovědnost za zpracování projektové dokumentace projektu a tím i za celkovou kvalitu provedení je přenesena na zhotovitele stavby. Objednatel obvykle specifikuje ve svém zadání pouze účel, standardy, rozsah a výkonová kritéria plnění,“ uvádí na svém webu Operační program Životní prostředí.
„V červnu 2021 jsme měli zpracovánu dokumentaci k výběru formou Design&Build a vyhlásili jsme výběr zhotovitele. Dne 13. října 2021 jsme měli podepsanou smlouvu se zhotovitelem. V prosinci už běžela výroba ocelové konstrukce lávky. Dne 1. června byla na upravené podpěry a pilíř usazena nová konstrukce lávky a v červenci už budeme po nové moci přejít. Tedy nakonec za půldruhého roku od první konzultace bude lávka hotova, což je určitě rekordní termín,“ těšil se ještě v půlce června místostarosta Knotek. Realita se však s plány poněkud minula.
Další komplikace
Práce na lávce se na přelomu června a července z ničeho nic zastavily. „Stavební práce na lávce propojující Radotín s Lipencemi a Zbraslaví nabraly zpoždění. Důvodem jsou problémy na straně dodavatelské společnosti Raeder&Falge, která na konci června změnila majitele. Nový majitel přestal na tři týdny komunikovat se svými subdodavateli a zastavil stavební činnost na všech svých stavbách,“ uvedla radnice 18. července.
„Městská část se ihned po zjištění problémů v komunikaci mezi dodavatelskou společností a subdodavateli zapojila do jednání a společně se smluvními stranami připravila kroky k co nejrychlejšímu dokončení stavby. Věříme, že se stavební práce zase brzy rozběhnou a lávka bude sloužit občanům co nejdříve. Radotínským občanům se i jménem dodavatelských firem omlouváme,“ uvedl místostarosta Městské části Praha 16 Miroslav Knotek.
Radnici se však povedlo s novým majitelem navázat znovu spolupráce a 25. července se práce opět rozběhly. Přesné otevření lávky však zatím není jasné. „Datum zveřejníme během tohoto týdne,“ řekla Blesku tisková mluvčí Prahy 16 Jana Hejrová.
Říční proud Berounky v Radotíně Jiří Marek