Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil letos v druhé polovině dubna stavbu úseku z Pankráce na Olbrachtovu ulici. Nyní podnik hledá stavební firmu pro úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek Nové Dvory-Depo Písnice. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun. V budoucnu má být postaven úsek směrem na sever z Pankráce na náměstí Míru.

„Hlavní město získalo po dlouhých letech opět výhodný úvěr od banky, která má za úkol podporovat v Evropské unii významné rozvojové projekty. Nastavení úvěru umožní rozložit náklady v čase a neomezit ostatní investiční aktivity a údržbu města, tak jako se to historicky stalo například u výstavby tunelu Blanka,“ řekl v minulém týdnu náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě).

Město odsouhlasilo úvěrový rámec, nikoliv detaily čerpání peněz. „O definitivní podobě, včetně dokumentace, budeme ještě hlasovat,“ řekl Vyhnánek. Dříve řekl, že výhodou půjčky je flexibilita a bude záležet na konkrétní finanční situaci města a rychlosti výstavby metra. Praha se podle Vyhnánka bude moci rozhodnout, jak rychle bude úvěr čerpat nebo na jak dlouho si určí odklad splátek.

Město a DPP jednaly s EIB řadu měsíců. Podle náměstka zaujal projekt metra odborníky EIB mimo jiné proto, že je v souladu s městem schváleným klimatickým plánem, který má postupně snižovat množství vyprodukovaného oxidu uhličitého až na nulu a pozitivně hodnotili dopad výstavby na rozvoj města. Banka vzala v potaz rovněž nízké zadlužení Prahy.

Pomůže stát?

Přestože se městu podařilo získat úvěr u EIB, bude vedení magistrátu nadále jednat o financování stavby také se státem. Vyhnánek v minulosti několikrát řekl, že na Západě s obdobnými stavbami městům vždy pomáhá stát.

Nejnovější úsek pražského metra, prodloužení trasy A z Dejvické do Motola, se začal stavět po letech příprav v květnu 2010 a ražbu tunelů pak stavbaři zahájili jaře 2011. Cestujícím se spojení otevřelo v dubnu 2015. Stavba stála zhruba 20 miliard korun. Praha si i na ni půjčila od EIB a část nákladů pokryly také evropské dotace. Předtím město ve dvou etapách stavělo prodloužení trasy C ze stanice Nádraží Holešovice nejprve na Ládví a později až do Letňan. První úsek byl otevřen v červnu 2004 a vyšel na téměř devět miliard Kč. Z toho čtyři miliardy Kč byly z úvěru od EIB a přes 660 milionů Kč z dluhopisů. Druhý úsek byl zprovozněn v květnu 2008 a vyšel na 15,5 miliardy Kč. Také v tomto případě město využilo více než dvoumiliardový úvěr od EIB.

Video
Video se připravuje ...

Jak bude vypadat nová linka D pražského metra? Videohub

Fotogalerie
14 fotografií