Pražanům přijde, že se dopravní řešení v podobě kruhového objezdu nehodí do historického centra hlavního města, ale maximálně před nějaký hypermarket. Nechala ho postavit radnice Prahy 1, aby šlo Hybernskou projet v obou směrech a bylo možné dojet osobním automobilem lépe do centra města z více směrů. Opatření má ulevit tramvajím v Jindřišské ulici, cyklistům v předpolí Prašné brány a hlavně občanům, pod jejichž okny prořídnou fronty aut.

Názor IPR Praha

Podle Marka Váchy, tiskového mluvčího IPR Praha, je v místě potřeba zvětšovat plochy pro pěší a cyklisty. „Projektant Prahy 1 naopak plochy chodníků u domu U Hybernů a na rohu s Dlážděnou zmenšuje, což je z našeho hlediska zcela nepřípustné,“ sděluje Blesku. 

Na chybný postup městské části v otázce kruhového objezdu před Prašnou bránou IPR opakovaně upozorňoval už v loňském roce. Magistrát roku 2021 podal dokonce proti záměru námitku. Kruhový objezd je v rozporu s vypracovanou „Koncepcí Hradební korzo”, dokumentem, který má být nadřazeným při plánování v území ve stopě původního staroměstského opevnění.

Okružní křižovatka prý bezprecedentně mění charakter místa před národní nemovitou kulturní památkou. Naopak koncepce tyto plochy maximalizuje, navíc umožňuje i určitou rezervu pro možnou budoucí obnovu tramvajové trati.    

Myšlenka radnice

Před Prašnou branou došlo ke změně dopravního značení v této křižovatce, což je plně v kompetenci Prahy 1 a jejího silničně správního úřadu. Petr Bidlo, tiskový mluvčí Prahy 1, řekl, že „k samotnému rozhodnutí nepřišly žádné námitky od jiných oprávněných subjektů, a to včetně těch, které se po změně značení ozvaly s poněkud nefér kritikou”.

„Od začátku, kdy jsme zhruba před rokem poprvé změny představili, jsou reakce v drtivé většině kladné, protože naše úpravy odvádějí tranzitní dopravu zpod oken obyvatel," říká Petr Bidlo. 

Radnice se s některými negativními komentáři ke vzhledu kruhového objezdu setkala. „K tomu mohu říct, že se nejedná o konečné řešení, ale o stav, který umožňuje uvedené ověřování. Zajímavé ale určitě je, že se díky tomuto značení podařilo odstranit načerno parkující auta, která doposud prostor před Prašnou bránou zabírala," dodává tiskový mluvčí. 

Veřejnost si nebere servítky

Na sociálních sítích se vyrojily různé koláže a fotomontáže kruhového objezdu. Uživatelé do fotek přidávají nesouvisející obrázky, které podtrhují absurdnost kruhového objezdu v centru metropole. Jana, obyvatelka Prahy 1, s kruhovým objezdem zásadně nesouhlasí. „Kruháč před Prašnou bránou je nesmyslný a hlavně neřeší útlum dopravy v tomto historickém místě, naopak zobousměrněním Hybernské ulice se doprava zvýší,“ namítá. 

Kritický je i marketingový specialista Jakub Splavec. Argumentuje tím, že auta se sice mohou dostat do centra i v ostatních evropských metropolích, ale patří pod zem. „V tu chvíli ohyzdné kruháče nepotřebujete,“ říká. Na tomto příkladu se prý navíc ukázalo kouzlo krizové komunikace. Jako první zmínil kruhový objezd reportér Janek Rubeš, radnice Prahy 1 reagovala pozdě a bez humoru. „Každý pak pochopí i to, že strategicky to není ten nejlepší předvolební tahák pro současné vedení Prahy 1,“ sděluje dále. 

Negativní postoj zastává také architektka Ema Hrníčková. Podle ní by prostor více než uvítal podpoření pěší dopravy. „Projekt ale bohužel míří čistě jen na dopravu automobilovou a úplně opomíjí vysokou koncentraci pěší mobility na této důležité křižovatce,“ myslí si odbornice.

Vzniklý objezd pak působí jako nepovedené dopravní hřiště a vytváří bariéru. „Projekt svou podobou prostor nesjednocuje, ale naopak tříští, čímž zesměšňuje významnost Prašné brány a přilehlých architektonicky cenných budov,“ dodává architektka.

Video
Video se připravuje ...

Architekt Vít Máslo mluví v Prostoru X o nápadu primátora Hřiba vysadit v Praze milion stromů reflex.cz

Fotogalerie
9 fotografií