„Veřejná zakázka na rekonstrukci Barrandovského mostu byla unikátní. Poprvé v historii města jsme soutěžili tak, že délka dopravních omezení měla stejnou váhu jako cena,“ komentuje zakázku náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Původně se počítalo, že práce zaberou osm měsíců celkového času, magistrátu se však podařilo je snížit na tři a půl měsíce. „Po podpisu smlouvy nyní už nic nebrání tomu, aby si stavební firma most převzala a během května se pustila do práce,“ raduje se Adam Scheinherr.

První etapa u konce, druhá na spadnutí

Oprava mostu probíhá ve dvou etapách. V první se uskutečnila sanace spodní části stavby a dopravy se dotkla minimálně. „Loni jsme dokončili první etapu rekonstrukce Barrandovského mostu a nezadržitelně se blíží začátek té druhé, která už bude mít vliv na pražskou dopravu,“ informuje Adam Scheinherr. Rekonstrukce vrchní stavby (2. etapa) bude rozdělena do čtyř podetap, kdy v každé stavební sezóně mezi lety 2022 a 2025 proběhne jedna.  

S časovou rezervou by tak měla druhá etapa rekonstrukce skončit v roce 2026 a práce vyjdou na 594 milionů korun. Po celou dobu oprav budou pro řidiče otevřené tři jízdní pruhy v každém směru. Letos proběhne oprava části Barrandovského mostu zahrnující jižní polovinu jižního mostu. Dále půjde pryč mostní objekt, který tvoří součást Strakonické rampy, a následně bude postaven most nový. Na každý rok vychází okolo 100 dnů dopravních omezení.

Řidiče čekají objížďky

Šoféři musí cestou ze Strakonické na Jižní spojku a dále na východ města využít objízdnou trasu po Pražském okruhu nebo vratnou rampu u Lihovaru. Otevřen bude sjezd z vnějšího okruhu do Písnice, který je nyní uzavřen. Na mostě bude jízdní pruh ze Smíchova do Krče převeden do protisměru a v obou směrech bude počet pruhů snížen ze čtyř na tři. Zároveň doje ke změnám v MHD. 

„Za pět dvanáct“

Denně přes most přejede až 144 tisíc aut. I přesto, že se jedná o jeden z nejdůležitějších mostů v Česku, neprošel za 38 let své existence „Barranďák“ nikdy rekonstrukcí. „Do mostu roky teče a předpjatá lana, která ho drží pohromadě, někde vůbec neplní svou funkci. Situace je vážná,“ upozorňuje Adam Scheinherr.  

Vlhkost také prosakuje skrz nefunkční izolační systém pod svodidlovými zídkami, což má za následek jejich rychlejší chátrání. V rámci rekonstrukce dojde také k výměně povrchů, rekonstrukci chodníků, osvětlení a svodidel. „Opravy musí proběhnout proto, aby se předešlo případné tragédi jako při kolapsu mostů v italském Janově nebo v americkém Pittsburghu před několika týdny,” vysvětluje Martin Ředina, ředitel oblasti Mostních staveb v PORR, a.s.  

Fotogalerie
39 fotografií

Video
Video se připravuje ...

První etapa opravy barrandovského mostu probíhá podle plánu. Zatím se podařilo dokončit sanaci jednoho mostního pilíře. Nyní jsou práce kvůli zimě přerušné. Veronika Foltová