Bývalá trafostanice na Malé Straně prošla změnou vlastníka a rozsáhlou rekonstrukcí. Náklady vyšly podle zástupců majitele na 800 milionů korun. Spolu s výstavou Kinetismus: 100 let elektřiny v umění zahájila provoz galerie též výstava o historii budovy. Na ploše 5 700 metrů čtverečních překvapí návštěvníka tři rozsáhlé galerijní prostory, design shop, bistro i kavárna s terasou. Novou galerii vlastní Nadace The Pudil Family manželů Pudilových. 

„Misí naší rodinné nadace je propojovat lokální umění a komunity s mezinárodním uměním a scénami v okolních zemích i po světě,“ vyjadřuje se miliardář Petr Pudil na stránkách své nadace. Kunsthalle má být místem pro setkávání lidí, otevřenou institucí, která nabízí program krátkodobých výstav z oblasti současného a moderního umění v historickém centru Prahy. 

Nadšení návštěvníci

Petrovi se výstava velice líbí. „Nejvíce mě zaujala zadní stěna ve druhé galerii, kde si můžete sami vytvořit umění za pomoci LED světýlek,“ sděluje Blesku své dojmy. Jediné, co by vytkl, je nedostatek prostoru za stěnou. Ale chápe, že galerie není nafukovací. Studentku Adélu nadchla místnost se zrcadly a světlem promítaným okolo.

Veronice se líbí obecný koncept výstavy. „Mám ráda, že zde mohu s uměním interagovat. Výstava se mi zdá zážitková, nenáročná. Nejlepší byl obraz plný žárovek,“ doplňuje. Podle jedné z průvodkyň tráví lidé nejvíce času u skleněných nasvícených torz od Zdeňka Pešánka. 

Finance

„Kunsthalle Praha je od počátku financována ze soukromých zdrojů, které do okamžiku otevření pochází primárně ze zdrojů našeho zakladatele – nadace The Pudil Family Foundation," říká Ivana Goose, ředitelka Kunsthalle Praha. Do budoucna počítá nadace s příjmy ze vstupného a především příjmy od lidí, kteří se rozhodnout stát se členy Kunsthalle Praha a budou galerii nápomocní. Vybudovat širší členskou základnu je momentálním cílem nadace. 

„Dále počítáme s příjmy od komerčních partnerů a jednotlivců, pro které chceme v budově pořádat eventy spojené s uměním,“ dodává Petr Pudil. Do rozpočtu putují též peníze z restaurace, kavárny a shopu. „Předně jsme neziskovou organizací, veškeré příjmy se tak použijí na výstavní a edukační programy Kunsthalle Praha," informuje zakladatel Nadace The Pudil Family. Aby lidé poznali, kam jejich peníze šly, chystá se nadace každý rok publikovat výroční zprávu, kterou bude auditovat jedna z větších auditorských firem.

„Nechceme artwashing“

Proti galerii uspořádala Společnost pro lepší současnost spolu s dalšími čtyřmi pořadateli demonstraci přímo před budovou v den otevření. „Kunsthalle se tváří jako spasitelská a nezisková, veřejně prospěšná instituce. My však odmítáme zavírat oči před tím, jak oligarchové perou špinavé peníze skrze umění. Je nepřijatelné nekriticky přihlížet kulturnímu obohacování, které slouží jako daňový únik,“ stojí ve vyjádření na sociálních sítích. 

Organizátoři prý také nechtějí doplácet na uhlíkovou stopu a účty za energii. Naráží přitom na Pudilovo vlastnictví Mostecké uhelné a vybudování skupiny Czech Coal, která těžila hnědé uhlí. Po pěti letech svůj podíl prodal společnostem Pavla Tykače. „Vytvořili jsme z Czech Coal prosperující firmu, kterou jsme nakonec úspěšně prodali a peníze investovali do jiných oborů, například do obnovitelných zdrojů energie a chemického průmyslu,“ argumentuje Pavel Pudil na stránkách své nadace. 

Kunsthalle Praha prý o protestech ví už nějakou dobu ze sociálních sítí. „Z organizátorů happeningu se s námi s předstihem nikdo nespojil. Žijeme v demokratické zemi a Kunsthalle Praha bude otevřenou platformou, která umožňuje diskuzi různých názorových proudů napříč uměleckým spektrem,” odpovídá Ivana Goose.

Tak jako mnoho jiných muzeí a galerií na světě, se podle ní i Kunsthalle v pozici nezávislé a neziskové instituce stává terčem kritiky spojené s jejím financováním. „Jsme připraveni v budoucnosti např. uspořádat veřejné setkání s cílem vést o daném tématu dialog,” dodává na závěr.

Fotogalerie
25 fotografií

Video
Video se připravuje ...

Barva roku 2022 Videohub