Pokud patříte mezi Pražany, kteří si čas od času zkrátí cestu ze Smíchovského nádraží do Radlic cestou přes lávku, měli byste zpozornět. Zvláště ti, kteří nepatří mezi nejštíhlejší. Kvůli špatnému technickému stavu na každou stranu lávky umístila Technická správa komunikací (TSK) informační ceduli, která má zamezit přetížení lávky. Na jednom místě by se tak neměli ocitnout lidé nebo skupina lidí, kteří dohromady váží přes 200 kilogramů.
Jen pro hubené
I když průměrný Čech váží něco málo přes 83 kilo, v posledních letech i mnohačetným lockdownům populace tloustne, a tak není nic neobvyklého, že čeští muži mají i přes sto kilo. Pokud tedy po lávce půjde dvojice, kde muž bude vážit třeba 130 kilo a žena 80, mohl by nastat problém… Nebo ne?
„Dopravní značku typu E13 s textem o omezené zatížitelnosti a zákazu shlukování osob na lávce jsme nechali instalovat z důvodu celkového stavebního stavu. Ten je podle našich zjištění označován písmenem V, což stanovuje zatížitelnost lávky právě na oněch dvě stě kilogramů na metr. Jedná se o čistě preventivní opatření. Pro představu mohu uvést, že původní zatížitelnost byla dvojnásobná,“ sdělila pro Blesk mluvčí TSK Barbora Lišková.
V řeči běžných lidí to tedy znamená, že by se na lávce neměly srocovat davy a ideálně nezkoušet její stabilitu poskakováním nebo lomcováním například se zábradlím. Stačí si totiž jen trochu pečlivěji lávku začít prohlížet a její prorezlé spoje moc na klidu nepřidají. Navíc, když fouká trochu víc, začne se lávka pěkně kývat. Je to zkrátka taková cesta pro odvážlivce.
Opravy nebudou, postaví novou
Opravy TSK už neplánuje, s výstavbou nového autobusového a vlakového terminálu na Smíchovském nádraží půjde současná lávka k zemi a nahradí ji jiná, která vznikne o něco jižněji. Lépe tak propojí nádraží s Radlicemi, případně nově vznikající čtvrtí Smíchov City. Novou lávku bude mít ve správě Správa železnic, která na ni už loni vypsala tendr, Zakázku získala společnost Sudop Praha.
Důstojná brána do Prahy: Terminál Smíchov skloubí 11 druhů dopravy, vyřeší i problém „nevzhlednosti“

Stavba by měla být zahájena už příští rok, kdy bude také probíhat rekonstrukce stanice Smíchovské nádraží. Nová lávka bude na nádraží lépe navazovat, propojena bude jak s halou, tak se samotnými nástupišti a to jak schodišti, tak eskalátory a výtahy. Předpokládaná cena je podle Správy železnic asi 237 milionů korun.
„Nová poloha lávky výhledově vytvoří jeden funkční celek s připravovaným projektem hlavního města Prahy na víceúčelový dopravní terminál. Lávka je konstrukčně navržena tak, aby byla samostatně realizovatelná,“ uvedla už dříve mluvčí Správy železnic Nela Friebová. „Lávka bude architektonicky a urbanisticky korespondovat se záměrem hlavního města Prahy i se záměrem společnosti Sekyra Group, která v prostoru mezi Smíchovským nádražím a Knížecím staví novou čtvrť Smíchov City,“ dodala mluvčí.