„Rozšiřujeme nabídku ekologického doručování do historického centra i na levý břeh Vltavy,“ říká náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Projekt inspiroval nečekaný úspěch cyklodepa na Florenci. Za jeden rok provozu se podařilo rozvést 70 tisíc zásilek, kurýři najezdili více než 30 tisíc kilometrů. Nové andělské cyklodepo vyrostlo pod městským okruhem místo řídce využívaného parkoviště.
„Společnosti, které se chtěly do projektu zapojit, se nám na Florenc ani nevešly,“ pokračuje náměstek primátora. Aktuálně jich je na Andělu sedm. Ještě jedna firma se připojí po Novém roce. „Ale myslím si, že tu je stále místo pro další.“ Společnosti v obou depech se přitom částečně liší.
Přeplněná Praha 13 získá nová stání pro auta: Magistrát zahájil stavbu parkovacího domu pro 379 vozů

Trvalý provoz
Město depo neorganizuje, jenom poskytuje zázemí – místo pro kurýry, sociální zařízení a ochranku. „Samotnou logistickou organizaci si zařizují samy firmy. Pouze na začátku jsme poskytovali know-how, které jsme nasbírali po celém světě,“ dodává Adam Scheinherr.
Depo má být v provozu natrvalo. Nejedná se o dočasný projekt. Jak to na Florenci, tak to andělské, spojuje strategická poloha, v rámci které je místo lehce dostupné pro dodávky, aniž by zatížily emisemi či hlukem rezidenční část města. Obě depa navíc svým rozvozem pokrývají levý i pravý břeh Vltavy. Firmy platí za využívání cargo depa nájem v řádech tisíců korun. Takto splácejí městu počáteční investici a náklady za provoz.
Levné, ale k nezaplacení
„Možná se jedná o malý prostor pod mostem, ale významné místo pro Prahu,“ pochvaluje si Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Stavební zásahy na předělání parkoviště v depo byly minimální. „Projekt si vyžádal pouze připojení inženýrských sítí – vody, elektřiny a kanalizace,“ říká náměstek primátora.
Celkové náklady na zřízení depa se pohybují v řádech desítek tisíc korun. Cenu odhaduje Adam Scheinherr do dvě stě tisíc korun. Firmy platí nájem, provoz zázemí bude udržitelný a beze ztrát. Potenciál je však obrovský. „Pomocí cargo kol se v rámci města může rozvážet až 75% všech zásilek,“ dodává na závěr Adam Scheinherr.
Slavnostní otevření brány do cyklodepa Anděl Jan Dařílek