Akce nazvaná »Milostivé léto« dává možnost lidem začít znovu bez dluhů vůči veřejný institucím, přidali se k ní i některé banky. Zbavit se tak lze dluhů na nájemném, za svoz odpadu nebo právě za jízdu na černo. Magistrát už na začátku akce, která běží od 28. října do 28. ledna, vyzval všechny městské firmy, aby se svými dlužníky komunikovaly. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) tehdy uvedl, že u dopravního podniku je takových dluhů přes 170 tisíc a jedná se o souhrnnou částku přes 180 milionů korun.

V praxi celá akce, kterou umožnila novela zákona, funguje tak, že stačí uhradit původní dluh plus paušální poplatek exekutorovi, který by měl být 908 korun. Kdo tedy nezaplatil 24 korun za jízdenku a dostal pokutu 1500 korun, by se měl dluhu zbavit, když zaplatí dohromady 2431 korun.

Jde o miliony

Objevil se ale případ exekutora Juraje P., který spravuje dluhy právě od Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP). Již od začátku celé akce za to sklízí kritiku od politiků i od Daniela Hůleho z neziskové organizace Člověk v tísni, která nabízí lidem pomoc zbavit se dluhů. Upozornil na to, že si exekutor pravidla vyložil tak, že lidé by měli platit místo 908 korun dvojnásobek, tedy 1815 korun.

„Exekutor P. uměle rozděluje vymáhanou částku přiznanou soudem jedním výrokem na 2 samostatné jistiny a tvrdí, že nemůže postupovat jinak. Jde mu přitom až o desítky milionů korun,“ uvedl. Lidé totiž v takovém případě zaplatí o skoro tisíc korun víc. Hůle na Twitteru dokonce napsal: „Je to gauner“. Lidem, od kterých exekutor vymáhá dvojnásobek poplatku vzkázal: „Nenechte se podělat!“.

Již na startu milostivého léta upozorňoval na to, že se najde se spousta lidí, kteří nemají šanci porozumět tomu, že se jedná o nezákonné chování a raději to zaplatí. Postup exekutora kritizovala i radní hlavního města Hana Kordová Marvanová (STAN).

Jen dodržuji zákon, hájí se

Exekutor se nicméně proti kritice ohradil a ve svém prohlášení dokonce vyzval dopravní podnik, aby se části pohledávek vzdal. Výzvy od politiků i Daniela Hůleho, aby od své praxe upustil, označil za „falešné pokrytectví“ nebo „důkazem zarážejíc neznalosti práva“.

„Není mojí vinou, že právní úprava byla napsána v rozporu s přáními paní Marvanové a pana Hůleho. Já jen dodržuji zákon,“ uvedl Podkonický. Podle jeho vyjádření je jediné řešení, aby se dopravní podnik vzal přirážky jízdnému.

Proti této praxi se ohradil i dopravní podnik, který jednal se soudními exekutory, kteří vymáhají dluhy za jízdné. „Byla dosažena jasná shoda na právním názoru, že exekutoři budou vždy za každý jednotlivý případ požadovat paušální náhradu nákladů exekuce ve výši 908 Kč pouze jednou,“ stojí v reakci od dopravního podniku, který chce také vyzvat exekutorskou komoru, aby zaujala jasné stanovisko.

Ta sice nejprve uvedla, že pravidla milostivého léta jsou v zákoně napsána tak nejasně, že to umožňuje několik srovnatelných výkladů. Později ale na Twitteru zveřejnila stanovisko, že nejvíce konzistentní výklad je takový, že „exekutorovi náleží 1 paušál za vydání usnesení o zastavení a osvobození“.

Daniel Hůle opakovaně vyzval každého, do se do takovéto situace dostal, aby se ozval na infolinku 770 600 800. Informační linku na čísle 800 100 000 zřídil i pražský magistrát.

Video
Video se připravuje ...

Česko bojuje s enormním nánosem exekucí. Expert o tom, jak se z pár stovek staly statisícové dluhy Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
20 fotografií