Celý prostor tzv. brownfieldu v okolí zastávky Praha-Bubny čeká v budoucnu velká proměna. Plánuje se zde stavba celé nové čtvrti pro zhruba 25 tisíc obyvatel Bubny-Zátory. Nedaleko by také měla stát nová budova pražské filharmonie. V současnosti je v sousedství metra Vltavská jen dvojice posprejovaných přístřešků. Ty by měla do roku 2025 nahradit nová budova, která je vlastně prvním krokem k proměně celého území.

Ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda poznamenal, že se spíše než o modernizaci jedná v podstatě o novu stavba a jde o zásadní milník v modernizaci trati směrem na Kladno a fakticky o začátek celé stavby. „Staré nádraží dlouho rozdělovalo Holešovice na dvě nesourodé části, nová železnice bude naopak obě části přirozeně spojovat,“ říká. O tom, že celá oblast potřebuje proměnu je přesvědčený i starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě). „Tohle místo potřebuje rehabilitaci, je to skutečně velká jizva na tváři Prahy,“ podotkl.

Nový úsek navazuje na Negrelliho viadukt a celá zakázka by neměla stát více než 3,8 miliardy korun. Nové nádraží bude mít tři nástupiště a budova by měla být propojená s vestibulem metra Vltavská. Moderní stavba, kterou navrhlo studio architekta Jakuba Ciglera bude mít travnatou střechu s odpočinkovou plochou a vestibuly nádraží mají sloužit ke komerčním účelům.

Vlakem na Výstaviště

Novinkou, která by měla zlepšit dopravní obslužnost Prahy 7, je také nová stanice na okraji Stromovky. Podle Jiřího Svobody by měla nová zastávka podpořit změnu v uvažování lidí, aby více využívali veřejnou dopravu. „Když se konala Matějská pouť, tak tam parkovala autu všude možně, teď tu bude možnost tam přijet bez toho, aniž by člověk hledal místo na parkování,“ dodal starosta Čižinský.

Díky novým zastávkám se podle něj také obyvatelé Prahy 7 dostanou snadno na všechny linky metra. Ze stanice Bubny by to mělo být jen pár minut na Masarykovo nádraží, na opačnou stranu směrem k letišti se zase budou moci snadno dostat na zastávku linky A v Dejvicích. 

Most spojí obě části Holešovic

Čižinský také upozornil na to, že se připravuje most mezi ulicí Dělnická a Veletržní, které umožní propojení mez dvěma rozdělenými části Holešovic. „Vznikne velký most, pod kterým bude možné projet a projít. Snažíme se, aby průchod byl možný dříve, než bude most realizován,“ řekl.

Modernizovaná trať také povede z vetší části nad zemí. Radnice podle starosty chce, aby celý projekt byl „městotvorný“ a pod oblouky trati vznikly podobné prostory jako pod Negrelliho viaduktem, kam se nastěhovaly obchody nebo různé kavárny.

Nové Masarykovo nádraží

V pondělí také nabude právní moc úřední rozhodnutí pro modernizaci Masarykova nádraží. Stavba by měla začít již v roce 2023 a kromě proměny prostor by se měl stávající počet kolejí rozšířit ze sedmi na devět. Nádraží by v budoucnu mělo sloužit jako nástupní nebo koncová stanice pro vlaky směřující na Letiště Václava Havla.Link

„Bude to úplně nově pojatá železniční stanice s velkou platformou,“ řekl ředitel SŽ Jiří Svoboda. Součástí nové stanice by měl být vestibul propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště a umožní se tak dostat ze stanice do všech směrů, aniž by cestující museli obcházet budovu.

Modernizace trati i Masarykova nádraží jsou součástí plánovaného železničního spojení mezi Prahou a Kladnem. Celý projekt je rozdělený na několik úseků. V současnosti je hotový jediný, a to na Negrelliho viaduktu. Na začátku října Správa železnic vypsala soutěž na stavbu úseku z Kladna do Kladna Ostrovce. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.

Video
Video se připravuje ...

Vizualizace modernizace železniční zastávky Praha-Bubny. Správa železnic

Fotogalerie
28 fotografií