Provoz letiště nadále brzdí pandemie koronaviru, zejména v první polovině roku byl provoz hluboko pod normálem. V posledních měsících provoz postupně roste, v srpnu letiště odbavilo téměř 700 000 cestujících, což je meziročně skoro dvakrát více. Podle Pose navíc v létě letiště poprvé v tomto roce hospodařilo v kladných číslech. Letiště však zároveň počítá, že od října se bude provoz zase propadat.

V porovnání s evropským průměrem je obnovování provozu letiště pomalejší, ze srovnatelných letišť roste provoz rychleji například ve Vídni nebo ve Varšavě. Podle šéfa letiště je problémem například předpandemická závislost pražského letiště na příletech cestujících ze zemí mimo EU, zejména z Ruska nebo Blízkého východu. Obnovování linek z těchto destinací je zatím komplikované.

I přes změny ve vedení letiště a současnou krizi Pos nadále počítá s přípravou nové paralelní dráhy. Letiště proto bude usilovat o prodloužení povolení EIA a získání územního řízení. Podle Pose je dráha důležitá pro budoucí rozvoj letiště a také pro zlepšení bezpečnosti a životního prostředí u letiště. Zároveň však zreviduje některé jiné projekty, jako je například rozšíření druhého terminálu nebo investice do staveb na pozemcích letiště v okolí. Podle Pose je letiště bude realizovat spíše podle vývoje situace.

8,5 milionu cestujících za rok?

Pos také řekl, že letiště pro příští rok připravuje provozní řízení ve třech základních variantách, podle nichž se bude řídit i hospodaření firmy. Krizová varianta počítá s pokračováním pandemické krize a s odbavením zhruba tří milionů cestujících za rok. Podle střední varianty by letiště mohlo příští rok odbavit kolem pěti milionů pasažérů a v při optimistickém scénáři kolem 8,5 milionu cestujících. S definitivním sestavením rozpočtu a finančních plánů Pos počítá na začátku příštího roku.

Pos se stal šéfem největšího tuzemského letiště na konci srpna, kdy byl zvolen předsedou představenstva společnosti. Ve funkci nahradil Václava Řehoře. Pos firmu vedl už v letech 2011 až 2014.

Letiště Václava Havla Praha je největším tuzemským letištěm. V roce 2019 před covidovou krizí odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Po vypuknutí pandemie ovšem letiště zasáhla letecká krize a loni provoz klesl meziročně o 79 procent pasažérů. Letiště zároveň kvůli krizi a oslabení provozu propustilo během roku zhruba 600 zaměstnanců. Před krizí mělo asi 2900 pracovníků. Skupinu Letiště Praha tvoří vedle samotného letiště dceřiné firmy Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics.

Fotogalerie
25 fotografií