Tramvajová smyčka na Zahradním Městě historicky existovala, v roce 1987 však byla zrušena. I když byla jedna z nejmenších, nepodařilo se od té doby ideálně naladit dopravní spojení tak, aby kapacitně obsloužilo celé dotčené území Prahy 10 a především Hostivaře. Nyní by se to konečně mělo změnit.

Změna tras některých linek

Na zastávku Zahradní Město doposud jezdila jen polovina tramvají linky 22, ta druhá polovina končila o tři zastávky dříve – ve Starých Strašnicích. Po otevření smyčky budou na Zahradní město jezdit všechny linky tramvaje 22 a všechny linky tramvaje 26. Dále do Hostivaře pak bude pokračovat polovina tramvají 22 a všechny 26.

Vznik smyčky na Zahradním městě ovlivní i další linky. Tramvaj číslo 4 bude ve směru z centra z dosavadní konečné zastávky Čechovo náměstí prodloužena přes zastávky Koh-i-noor a Slavia do zastávky Kubánské náměstí. Naopak noční linka 99, která dosud jezdila až na zastávku Nádraží Hostivař, pojede jen na Zahradní Město a interval nočních spojů do Hostivaře se tak zkrátí ze čtvrt na půl hodiny.

Hotovo za 5 měsíců

Nová smyčka se otevřela přesně 5 měsíců od zahájení stavby. „Rád bych poděkoval zhotoviteli, že dodržel termín a stavbu se nám podařilo dokončit na den přesně 5 měsíců od zahájení stavby,“ řekl na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) „Stavba samotná sice trvala pouze 5 měsíců, ale přípravy zabraly 5 let, to je také důležité zmínit,“ doplnil náměstka technický ředitel DP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský. Předpokládané náklady byly asi 98 milionů korun, podle Šurovského náklady rozhodně částku nepřesáhly, spíše se podařilo ušetřit.

Novou smyčku si chválí i vedení Prahy, které podporuje rozvoj elektrifikované dopravy. „Tramvajová smyčka se na Zahradní Město vrací po dlouhých 34 letech. Osobně bych chtěl poděkovat zhotoviteli, DPP i Adamu Scheinherrovi za spolupráci, a hlavně za to, že stavba neměla ani den zpoždění a mohli jme dnes pásku slavnostně přestřihnout.,“ uvedl Martin Sekal, místostarosta Městské části Praha 10. 

Na místě smyčky bylo původně parkoviště, část z něj však zůstala a bude zde sloužit jako P+R parkoviště s 58 místy. Podle Scheinherra nebude hlídané, protože by se to na takto malém parkovišti nevyplatilo, a bude také zdarma.

Další tratě i smyčky

Není to jediná tramvajová smyčka, kterou hlavní město plánuje. Další by měla vzniknout u stanice Depo Hostivař, kde opět dojde k lepšímu propojení mezi vlakem a tramvají. „Zítra je poslední den podání obálek do výběrového řízení na zhotovitele, předpokládám, že do konce roku bychom měli znát dodavatele a bude také podepsána smlouva, stavba pak začne na začátku příštího roku, řekl Scheinherr. Staví se i další tramvajové tratě, například ze Sídliště Barrandov do Slivence nebo z Divoké Šárky na Dědinu.

Video
Video se připravuje ...

Dopravní podnik 15. září slavnostně otevřel tramvajovou smyčku Zahradní Město. První cestující se svezou v noci ze středy na čtvrtek. Veronika Foltová

Fotogalerie
28 fotografií