Výstava Veteran mania otevřela již v červnu. Její organizátor Radek Uhlíř tu prezentuje hlavně svou sbírku strojů, z nichž většina je stará nejméně padesát let a kterou dával dohromady asi 13 let. Ve středu zde představil poslední doplněk expozice, historický model traktoru DK 12 značky Svoboda motor, která vznikla za první republiky a existovala až do nástupu socialismu.

Jeho otec ho koupil s jeho dědečkem v době, kdy se narodil. V rodině je tedy už více než 50 let. Před šesti lety mu ho otec dal, aby ho zrenovoval. „Ještě před těmi šesti lety s ním oral pole a sklízel brambory,“ poznamenal. Na stroji pracoval šest let. „Ze všech veteránů, co tady jsou, mi tohle určitě zabralo nejvíce času,“ říká. Musel si třeba sám vyrábět náhradní díly, které se nedaly sehnat.

Jedná se o model, který se vyráběl od roku 1939. Výstavu na střeše Křižíkových pavilonů doplnila i menší expozice věnovaná právě historickým traktorům a lze se dozvědět i něco o historii firmy Svoboda motor a jejím zakladateli Václavu Svobodovi. 

Slavnostního odhalení a nastartování veterána se zúčastnil i předseda Svoboda Traktor Klubu Josef Petr. Klub spojuje právě nadšence do těchto strojů a zabývá se jejich historií. 

Byly levné a spolehlivé

Poznamenal, že právě model DK12 i jeho předchůdce DK10 byly velmi oblíbené mezi malými a středními rolníky během první republiky. „Měly výhodu, že byly velice jednoduché a bezporuchové,“ poznamenal k jejich historii. Také byly zhruba o polovinu levnější než jiné traktory na trhu. Stroj, který je nově na výstavě k vidění, je z roku 1941. 

Traktory zametaly Prahu

Připomněl také, že právě na Výstavišti se v roce 1934 poprvé představil prototyp modelů, které firma o rok později začala vyrábět. S Prahou je spjatý model traktoru DK 7, který se používal k čištění ulic. Tahal za sebou cisternu a ze strany měl přidělaný kartáč. „Byl to jeden z prvních zametacích mechanismů v Praze,“ doplnil předseda klubu. Podle dobových letáků firma své výrobky prezentovala jako dostupné stroje i například v průmyslu, tahání dříví nebo vozíků v dolech. Tahaly také lodě s nákladem po Baťově kanále. 

Zrestaurovaný model v sobě nemá žádné elektrické zařízení, startuje se tak, že se pustí čerpadlo, motor se zapaluje pomocí doutnáku a ručně se roztočí setrvačníkem, který váží asi 80 až 90 kilogramů. Traktor má tři rychlosti, výkon je 12 koní a maximální rychlost je 12 kilometrů za hodinu. Stroj má otevřené chlazení, takže rolníci museli počítat s tím, že musí během dne dolévat vodu, aby se nezavařil. Motor traktoru mohl pohánět pomocí setrvačníku také různé zemědělské stoje, například mlátičku.

Pojede na mistrovství světa

Radek Uhlíř s ním chce také závodit. Po skončení výstavy plánuje vyrazit na neoficiální mistrovství světa traktorů v Rakousku. „S postupem věku se mi zdá, že začínám zpomalovat,“ poznamenal. Ještě před pěti lety závodil na motokárách, teď ještě občas jezdí na motorce a nyní plánuje závodit se strojem, který zrovna vysoké rychlosti nedosáhne. 

Jedná se o dovednostní soutěže a probíhá dva dny. Na prvním asi 7kilometrovém okruhu musí soutěžící celou dobu udržovat předepsanou rychlost. Druhá disciplína je asi 13,5 kilometrů dlouhý výjezd na nejvyšší horu Rakouska Grossglockner, která má přes 3 700 metrů. Předpokládá, že nahoru pojede zhruba rychlostí 3 kilometry za hodinu a bude muset hodně dbát na to, aby se motor nezavařil. 

Výstava a střeše Křižíkových pavilonů potrvá až do 5. září.

Fotogalerie
66 fotografií