Projekt metra D získal na začátku prázdnin nepravomocné stavební povolení pro hlavní stavbu a zařízení staveniště. Proti povolení se odvolala Pankrácká společnost, ale také část obyvatel Pankráce. Zahájení stavby se tak může zpozdit. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Písnicí.
Piráti se na vyloučení usnesli už 27. července 2021, avšak Jelínková se z jednání omluvila. „Z toho důvodu nebylo o vyloučení rozhodnuto s okamžitou platností, ale byl Marii Jelínkové dán prostor k veřejně deklarované podpoře zpětvzetí týkající se správního řízení k stavbě metra D do konce července. Marie Jelínková k věci přistoupila stejně jako k předešlým pokusům o debatu. S klubem již delší dobu standardně nekomunikuje. Věc tímto považujeme za uzavřenou,“ uvedl Hora.
Magistrátní specializovaný stavební úřad vydal nepravomocné stavební povolení na hlavní stavbu, tedy na vybudování pěti stanic s tunely, a na zařízení staveniště 30. června. Spolek poslal 11. července magistrátu proti oběma rozhodnutím odvolání. Hora již uvedl, že zastupitelka skrze spolek podniká kroky ke zdržení a prodražení výstavby metra.
Práva občanů
Do zastupitelstva Prahy 4 byla Jelínková zvolena v roce 2018 jako nezávislá na kandidátní listině Pirátů. Klub ji vyzval, aby ukončila blokování stavby metra. Jelínková v minulém týdnu řekla, že jí jako zvolené zastupitelce nemůže být určováno, co si může, či nemůže jako občan myslet a dělat. Podle svých slov hájí práva obyvatel, kdy pro některé z nich má délka výstavby kvůli jejich stáří znamenat komplikace do konce života.
Spolek Pankrácká společnost se proti stavbě odvolal v minulosti už několikrát. Dlouhodobě jim vadí například stavba pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v minulosti řekl, že ve všech námitkách se město snaží vyjít obyvatelům vstříc. Spolek vedení města podle svého vyjádření nevěří.
Z Pankráce na Nové Dvory metrem za 52 miliard: Pražští radní odklepli zahájení prvního úseku „déčka“
Potíže provázejí stavbu metra D dlouhodobě. Naposledy ministerstvo dopravy letos v červnu zrušilo námitku podjatosti magistrátu, kterou podala Pankrácká společnost. Ve stejné době Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že dopravní podnik (DPP) může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. To blokovalo předběžné opatření vydané kvůli námitce jedné ze stavebních firem. Problémy měl magistrát dlouhé roky také se získáním pozemků, a to zejména v Krči. Tady se s majiteli nakonec domluvil.
V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.