Cílem projektu je vybudovat nabíjecí infrastrukturu a vyměnit naftové autobusy za vozidla napájená baterií. Výhody elektricky poháněných autobusů spočívají zejména ve snížení hluku a emisí. Linka třeba projíždí už tak dost rušnou ulicí V Holešovičkách. Elektrifikací nebudou muset obyvatelé čuchat další emise a poslouchat hluk dieslových motorů.

„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 chceme mít třetinu autobusů poháněnou elektrickým pohonem,” říká náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Nabíjecí zázemí má vzniknout ve stávajících měnírnách Trojská a Letňany. Přemýšlí se i nad vznikem nových měníren na Střížkově, v Toužimské mezi Kbely a Letňany a na Černém Mostě. Dále bude potřeba rozšířit nabíjecí kapacity v garáži Klíčov. Zázemí v garáži bude sloužit jako rezerva pro koupi bateriových trolejbusů a elektrobusů.

Co na to cestující?

Blesk se na zastávce Nádraží Holešovice zeptal cestujících, co si o nadcházející změně myslí. „Vzhledem k tomu, že bydlím u silnice, tak to uvítám. 201 jezdí dost do večera a poměrně často. Ruší mě její hluk,” raduje se paní Lenka.

Ostatním dotázaným cestujícím to bylo v zásadě jedno. „Nevím. Nedávno nám vyřadili karosy a teď chápu proč. Byly zřejmě neekologické. Ale na změnu autobusů mám neutrální názor,” povídá čekající mladík.

„Je to blbost, radši vyzkoušet pohon na CNG,” zastal na sociálních sítích u příspěvku místostarosty Prahy 14 Radka Vondry (TOP 09) uživatel Stanislav D. Právě Praha 14 je totiž druhou konečnou linky. Místostarosta k tomu ve svém příspěvku totiž uvedl, že „by v případě této linky mělo jít o bateriový trolejbus, který nemá troleje po celé trase, ale jen v místech náročných stoupání a na konečné pro dobíjení. Místo výfuků naftových motorů pojede jen na tiché elektromotory.

Elektřina vs. nafta s benzinem

Magistrát se chystá nakoupit pro Dopravní podnik hl. m. Prahy prvních 14 elektrobusů. Zároveň běží výběrové řízení na 20 velkokapacitních trolejbusů pro linku na letiště. A to je jen začátek. Město má do budoucna v plánu vypsat veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů, aby na levém břehu Vltavy jezdilo vice elektrických vozidel hromadné dopravy.

 

Plány do budoucna

 

Momentálně si dopravní podnik vytyčil několik projektů elektrifikace autobusových linek. Elektrická vozidla by se nově měla nově prohánět na levém břehu Vltavy (linky 119, 131, 137, 176 a 191) a v severovýchodní části Prahy (linka 140).

Hlavní město už připravuje nabíjecí zázemí pro linky 119 a 140. Projekt linky 140 je jen krůček od realizace. DPP vyhlásil veřejnou zakázku a čeká se na zhotovitele. Předpokládaná cena bude 290 milionů. Trasa povede mezi Palmovkou a Čakovicemi.

Video
Video se připravuje ...

Prahu necelé tři týdny křižoval zelený nízkopodlažní kloubový trolejbus z plzeňské škodovky. (2019) David Zima

Fotogalerie
9 fotografií