„Záměrem je vytvořit prostředí, vycházející z pojetí tradičního města, které bude funkčně i prostorově pestré a atraktivní. Jako takové je navrhované řešení poskládáno tím způsobem, aby zahrnovalo obvyklé typologické a funkční součásti centrální městské čtvrti,“ vysvětluje Jitka Romanov, garantka území pro Prahu 3 a Prahu 8 Instutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Změna navrhuje radikální přestavbu a proměnu NNŽ i přilehlého území. Vznikne nová čtvrť, která doplní stávající strukturu okolní zástavby.

Jako podklad pro návrh změny byla zpracována podkladová studie. Občané se k ní mohli vyjádřit při jednání zastupitelstva Prahy 3 či ho zaslat na magistrát. K regulačnímu masterplanu bylo možné se vyjádřit do konce března.Spolek Arnika zpracoval ve spolupráci se spolkem AutoMat a platformou Paměť města rozsáhlé námitky, které byly předloženy pražskému magistrátu s fyzickými podpisy, kterých bylo potřeba minimálně 200. 

»Nechceme přehuštěnou čtvrť pro boháče«

Petici už podepsalo všemi způsoby celkem 999 lidí. Ohradili se proti některým záměrům. „Ve studii, která na první pohled působí zeleně a přívětivě, se objevuje řada problémů, které zásadně ovlivní budoucí život na nákladovém nádraží a v jeho okolí,“ stojí v dokumentu. Naštvaly je hlavně plány na masivní zástavbu bez záruk dostupnosti bydlení, možný nárůst dopravy v obrovském měřítku a nedostatek veřejné vybavenosti.

„Pražané si přejí, aby u nákladového nádraží vyrostla čtvrť, ve které budou chtít bydlet a pracovat, nikoliv další investiční byty pro zahraniční vlastníky,“ říká Václav Orcígr z Arniky. Petenti v dokumentu orodovali hlavně za dostupné bydlení, například po vzoru německých měst, nájemní městské bydlení a sociální bydlení pro potřebné. Nejvíce chtějí, aby byl Praha příjemná pro život a dostupná všem.

Jarovská třída nebude radiálou

Tiskový mluvčí IPRu Marek Vácha sdělil Blesku, že petice byla sepsána hlavně proti vzniku nové ulice – Jarovské třídě. „V červnu proto proběhla participace formou dotazníkového šetření a komentovaných procházek.“

Na místě stál mimo jiné kontejner IPR, kde bylo možné si návrh studie prohlédnout, doptat se na doplňující dotazy nebo vyplnit dotazník. „Veškeré připomínky se v současnosti vyhodnocují a následně budou zapracovány do studie,“ dodává. Masterplan i studie Jarovské třídy by měly být zveřejněny do konce roku.

V současnosti počítá plán s propojením Malešické ulice a Českobrodské ulice, čímž vznikne zbrusu nová Jarovská třída, která má zajistit spojení s budoucím městským okruhem. Nová ulice prý nemá vytvářet příliš atraktivní dopravní trasu k budoucí zástavbě.

„Vůbec nepředpokládáme, že by to měla být nějaká městská radiála. Skutečně to má být městská třída s 1+1 pruhem a po boku se stromořadím,“ doplňuje náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Park, cyklostezka, škola

Mimo stavby obytných domů, kde by mohlo zakotvit až 15 tisíc lidí, má také při Malešické ulici po její úpravě vzniknout park. Podle plánu má dále přibýt parková plocha v prostoru bývalého kolejiště nádraží, která umožní přirozené propojení z Malešického lesa až do areálu NNŽ.

Také se plánuje cyklistická trasa podél Olšanských hřbitovů a nové tramvajové tratě. Výhledově by měla být součástí mimoúrovňové křižovatky Pražského okruhu a větvit se až do Hrdlořez a Malešic. 

Dále má vzniknout základní škola v rámci budovy nákladového nádraží. Někteří místní však nejsou spokojeni s podle nich absolutně nevyhovujícím drobným pozemkem, který je pro školu vymezen. Podle petentů se na vyhrazené místo školní budova s hřištěm zkrátka nevejdou. Navíc je podle nich potřeba v místě nového bydliště tisíců lidí ulevit dopravě a zamezit zátěži způsobené nákladními auty. 

Metro a nová tramvajová trať? 

Nebyla by to úplná čtvrť bez úplné dopravní obslužnosti. „Především změna vymezuje novou tramvajovou trať, která vede od křižovatky ulic Jana Želivského a Olšanské, pokračuje východním směrem ve stopě bývalé železniční tratě až k obytné zástavbě sídliště Habrová," uvádí Jitka Romanov. Znamená to tak, že koleje na bývalém nádraží zůstanou zachovány. A nejen to - možná povedou i pod zemí. Počítá se totiž dokonce s vymezením území pro budoucí stanici plánované trasy metra D.

Jak bude Nákladové nádraží Žižkov v budoucnu vypadat, si zájemci mohou prohlédnout na výstavě v Centru architektury a městského plánování, kde až do 19. prosince probíhá výstava Žižkovské nádraží: Druhý život?

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá nevyužitý a nezastavěný areál nákladového nádraží nyní. David Zima

Fotogalerie
17 fotografií