Plynový kandelábr na Dražického náměstí nedaleko Karlova mostu je jedinou čtyřramennou historickou lampou, která se dochovala. Tato památka z roku 1867 byla navíc v roce 2014 kompletně zrestaurována. V lednu 2020 se však více než pětitunový kandelábr skácel k zemi. Mohla za to nepozornost řidiče popelářského vozu, který do historické lampy nacouval. Když restaurátoři viděli rozsah škod, nebyli si zdaleka jistí, že se památku podaří uvést do původního stavu. Nejčernější scénář se však nevyplnil.

Vše složit a znovu odlít

„Litina je velmi křehký materiál, když do kandelábru narazilo popelářské auto, rozsypalo se po zemi spoustu střepů, dát je dohromady, bylo mnohem složitější než v tom roce 2014, přestože byl tehdy kandelábr v dezolátním stavu,“ vysvětluje Petr Pouda, jeden z restaurátorů, který se na opravách podílel už v roce 2014. „Museli jsme jednotlivé dílky pospojovat, znovu odlít a složit nazpátek,“ dodává Poudův kolega Ivan Houska.

Opravu zajistila Galerie hl. m. Prahy. „Veškerá náklady jdou za Pražskými službami, jejichž vozy jsou na podobné nehody pojištěny. V úzkých pražských uličkách je kolikrát problém se vytočit, takže oni s tím počítají a mají dostatečně vysoké pojistky,“ řekla pro Blesk Marie Foltýnová z Oddělení správy veřejné plastiky. „Náklady byly hrazeny z pojištění vozidla a pana řidiče,“ doplnil pro Blesk mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Náklady na opravy se vyšplhaly až ke 3 milionům korun.

Historie

Poničený kandelábr je konkrétně jedním ze tří původních historických kandelábrů, které se v Praze dochovaly. Kvůli elektrifikaci v roce 1985 většina historických lamp zanikla. Zbylé dva stojí na Loretánském, respektive Hradčanském náměstí. Všechny má ve správě Galerie hl. m. Prahy coby technické památky. „Ten poničený je z nich nejmenší. Je osazen na válcovém žulovém podstavci s kruhovou profilovanou římsou, jehož přední část je ozdobena historickým erbem města Prahy,“ řekl už dříve pro Blesk Jan Žákovec, vedoucí Plynárenského muzea.

Fotogalerie
26 fotografií