Nové uspořádání v Nádražní ulici zamotalo hlavu řadě řidičů, kteří místem pravidelně projíždějí. V úseku mezi Smíchovským nádražím a výjezdem z podzemního parkoviště metra totiž koleje zůstaly ve středu silnice, pouze se opravily, a auta tak dál jezdí po obou stranách kolejí. Zhruba v místě výjezdu z parkoviště ve směru z centra se ale koleje posunuly k železniční trati. Právě v tom místě se tedy řidiči při jízdě ven z Prahy musejí dostat ze „starého“ uspořádání do „nového“ a přejet přitom oboje koleje.

Řada řidičů, kteří místem jezdí pravidelně, je ale zvyklá na dřívější uspořádání, a pokračuje tak rovně. Jenže tam už je tzv. otevřený kolejový svršek, kde ve štěrkovém podloží uváznou. Od listopadu tam skončily už desítky řidičů. „Od zahájení provozu na zrekonstruované tramvajové trati v Nádražní ulici, tj. od 30. 10. 2020, jsme zaznamenali celkem 20 případů najetí motorových vozidel do otevřeného kolejového svršku. První případ se stal 14. 11. večer ve směru od Smíchovského nádraží na Lihovar,“ popsala Blesku mluvčí DPP Aneta Řehková. Vyproštění uvázlého auta přitom trvá mnohdy i 30 či 40 minut, což pak velmi komplikuje dopravu. „Řada řidičů v místě jezdí tzv. po paměti, nebo se nedostatečně věnuje řízení,“ myslí si Řehková.

Dopravní řešení po rekonstrukci Nádražní ulice na pražském Smíchově (9. března 2021).
Autor: Blesk:David Malik

Přibyly značky

Mluvčí DPP upozornila, že dle návrhu projektanta bylo v místě nainstalováno svislé i vodorovné dopravní značení, které na změnu upozorňuje. Poté, co se případy, kdy auta ve štěrku na kolejích uvázla, začaly množit, DPP inicioval změnu dopravního značení. „Ještě před Vánoci jsme instalovali před začátkem otevřeného kolejového svršku ve směru na Lihovar tři svislé značky Z5a, které jsou připevněny do obrubníků a asfaltu. Výrazné červeno-bílé šikmé šrafování upozorní řidiče, že vjeli do zákazu vjezdu, a dále následuje otevřený kolejový svršek,“ vysvětluje šéf komunikace DPP Daniel Šabík. Přibyly také retardéry a další značky, které upozorňují na změnu vedení jízdních pruhů.

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Igora Siroty není dopravní situace v místě ani předvídatelná, ani bezpečná. „Předvídatelné to není, že pojedete zdánlivě do protisměru, a bezpečné svým způsobem také ne, protože musíte dávat přednost tramvaji,“ řekl serveru iDnes.cz. 

Bylo by podle něj záhodno dopravní značení zvýraznit. „Že by se použily značky, které mají reflexní podtisk, a tudíž jsou opravdu velmi dobře viditelné ve zhoršené situaci na velkou vzdálenost. I retardéry musejí být viditelné, znatelné, dát tam klidně stojící reflexní prvky, na které když vjedete, tak se pohnou,“ dodal.

Šabík upozorňuje, že veškerá opatření, která jsou nyní v místě zavedena, byla schválena Policií ČR a dopravním odborem Magistrátu hlavního města Prahy. „Situaci na místě sledujeme a vyhodnocujeme ve spolupráci s TSK a ROPIDem. Není vyloučeno, že v dalších týdnech dojde ještě k dalším úpravám dopravního značení,“ dodal Šabík.

Havarijní stav trati

S rekonstrukcí podle Šabíka už nebylo možné otálet. „Původně měla proběhnout už v roce 2013, loňský rok byl nejzazší možný termín, kdy jsme ji mohli zrealizovat. Pokud bychom rekonstrukci dále odkládali, hrozilo by, že bychom po trati nemohli dál jezdit, byly už v havarijním stavu,“ uvedl.

Proč se ale směrem k železnici přesunula jen část trati, což nepřehlednou situaci způsobilo? „V úseku mezi Smíchovským nádražím a výjezdem z podzemního parkoviště metra je plánovaná rozsáhlá investice do tzv. Smíchovských terminálů, ale v době rekonstrukce tramvajové tratě nebyla zřejmá jejich přesná podoba dle projektové dokumentace. Tramvajovou trať v tomto úseku proto zrekonstruujeme v koordinaci s celkovou úpravou dopravního řešení oblasti, až se terminály budou stavět,“ dodal Šabík.

Fotogalerie
15 fotografií