Změnu stanoviska města při hlasování podpořili koaliční zastupitelé TOP 09 a opozičních ODS a ANO, proti byli koaliční Piráti, Praha Sobě a STAN. Stavbu paralelní ranveje namísto nynější příčné má podle letiště od roku 2027 umožnit posílení provozu ve špičkách, naopak mají být zrušeny noční lety. 

Součástí přijatého usnesení je soubor podmínek souhlasu. Patří mezi ně například urychlená stavba železnice na letiště, dodání dalších podkladů a zhodnocení dopadů stavby ze strany vlády a letiště nebo zrušení nočního provozu po dostavbě nové ranveje.

Jsme mírní racionální podporovatelé modernizace a rozšíření letiště. Myslíme si, že vývoj nelze zastavit,“ říká k postoji TOP 09 Jiří Pospíšil, který je také lídrem Spojených sil. Současná podoba letiště podle něj nemá dostatečné kapacity nejen pro potřeby občanů Česka, ale i například pro rozvoj byznysu nebo například kongresové turistiky.

Nechceme být pozadu

Předseda pražské TOP 09 vyjádřil obavu, že by Praha mohla bez rozšíření letiště zůstat pozadu. „Nechceme, aby Praha dopadla jako některá města v 19. století, která odmítala ve století páry lokomotivy a po několika letech se divila, že zůstala izolována,“ poznamenal.

Ve čtvrtek se konala rozsáhlá debata o letišti, na programu byla mimo jiné i petice proti rozšíření, kterou předkládal náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), který rovněž patři ke Spojeným silám pro Prahu. Hlubuček si myslí, že by se Praha i celé Česko mělo vydat spíš jiným směrem. Upozorňuje na to, že loni odbavilo Letiště Václava Havla 17 milionů cestujících a stále není vyčerpána celá kapacita, která je v současnosti 22 milionů.

Vadí mu hluk

Již dříve mluvil o tom, že budoucnost dopravy vidí spíše v rozvoji vysokorychlostní železnice a využití regionálních letišť. Hlubuček je zároveň starostou Lysolají, nejen ty by rozšiřování letiště mohlo negativně ovlivnit minimálně z hlediska hluku. „V případě stavby nové paralelní dráhy bude provozem negativně nově zasaženo 50 tisíc obyvatel Prahy a blízkého okolí,“ uvádí. Zmiňuje i to, že rozvoj letiště bude stát dost peněz.

Na zastupitelstvu se ve čtvrtek k odpůrcům rozšíření letiště připojil ředitel pražské zoo Miroslav Bobek. „S velkým znepokojením sleduji záměry na stavbu paralelní dráhy, o jejichž dopadech na Zoo Praha nic nevíme,“ řekl a dodal, že zahrada je umístěna v jedinečné krajině a má obavy o možné negativní dopady na životní prostředí. 

V noci by se nelétalo

K letišti se vyjádřil také náměstek primátora za TOP 09 Petr Hlaváček, který má na starosti mimo jiné i územní rozvoj. Ten předložil řadu argumentů, proč by se paralelní dráha měla postavit. Praha se podle něj často srovnává s britským letištěm Gatwick nedaleko Londýna, které má dvě ranveje, ale používá vždy jen jednu z nich. Letadla tam musí vyčkávat na přistání a funguje celou noc, což podle něj nikdo v Praze nechce.

Rozšíření kapacity ruzyňského letiště podle něj umožní nabídnout více prostoru v těch nejvytíženějších časech. „Dvě dráhy jsou ekonomické a hlavně bezpečné řešení. Primárně nejde o maximální roční kapacitu, ale o to, že se uvolní atraktivní časy zejména pro byznysové lety a také že nám paralelní dráha umožní vypínat letiště v noci. Navíc rozložení dopravy na dvě plnohodnotné ranveje přinese úlevu životnímu prostředí i Pražanům,“ doplnil.

Materiál, který náměstek připravil, zmiňuje, že v současnosti používá Letiště Václava Havla jednu hlavní a jednu záložní příčnou ranvej, která se používá při specifických meteorologických situacích nebo při opravách hlavní dráhy. Ta také vede dopravu přes hustě osídlené části Prahy, například Prahu 5. Paralelní dráha by tak měla podle něj odvést provoz do méně obydlené oblasti a dá se podle něj přirovnat k obchvatu města.

Výstavbu nové ranveje podpořila Hospodářská komora. Podle ní je nezbytná pro další rozvoj letiště, a tím i celé české ekonomiky. Bez ranveje se podle komory stane pražské letiště druhořadým letištěm a profitovat na tom budou okolní země. „Musíme si také uvědomit, že kromě turismu letiště slouží i jako klíčové kapacity pro obchodní cesty. Pokud Praha při rozvoji svého letiště zaspí, bude to mít negativní vliv na vnímání naší země jako dostupné byznysové destinace,“ uvedl viceprezident komory Radek Jakubský.

Podle ekologické organizace Arnika čtvrtečním rozhodnutím Praha zcela zpochybnila vlastní klimatický závazek snížit emise skleníkových plynů o 45 procent do roku 2030. „Není možné snižovat uhlíkové emise a zároveň létat víc,“ uvedla Martina Valášková z Arniky. Záměr podle organizace přiblíží letiště o 1,6 kilometru k hustě obydleným částem a centru Prahy a negativně ovlivní život dalších 20 000 obyvatel.

Ředitel letiště Václav Řehoř v reakci na kritiku uvedl, že letiště tu není jen pro Prahu, ale pro celou republiku. Dodal, že negativní dopad nové dráhy se skutečně projeví v Lysolajích, ke kterým se dráha přiblíží, a v kampusu ČZU v Suchdole. Situace se tak podle něj zhorší pro několik tisíc lidí, zatímco zrušením nynější příčné ranveje přestanou letadla přelétávat nad městem, kde to nyní zasahuje až statisíce lidí. Potvrdil, že letiště je po stavbě připraveno zrušit noční lety, které jinak bude nutné naopak posílit.

Materiál týkající se stavby paralelní ranveje na Letišti Václava Havla. Ukazuje, kudy létají letadla mířící na přistání. Bíle je současná vzletová dráha, žlutě příčná záložní dráha a červeně plánovaná paralelní dráha:

Materiál týkající se stavby paralelní ranveje na Letišti Václava Havla. Ukazuje, kudy létají letadla mířící na přistání. Bíle je současná vzletová dráha, žlutě příčná záložní dráha a červeně plánovaná paralelní dráha.
Autor: Petr Hlaváček

Fotogalerie
8 fotografií