Ve středu 18. listopadu začalo platit nové nařízení vlády. V obchodech musí mít kolem sebe každý člověk minimálně 15 metrů čtverečných volného prostoru. Naštěstí to neznamená, že u vchodu každý vyfasuje konstrukci, která mu příslušný prostor zajistí, ale plocha obchodu se vydělí 15 a z toho vzejde, kolik nakupujících může být v jednu chvíli v obchodě. Nejjednodušším a také nejlevnějším způsobem, jak toto omezení dodržet, je omezit počet košíků. Kdo nemá košík, nemůže nakupovat.
U Alberta omezili vozíky
„Počet košíků jsme omezili tak, aby odpovídal povolenému počtu nakupujících. Na instalaci elektronického počítadla či signalizačního systému jsme bohužel neměli dostatek času. Během jediného svátečního dne není bohužel takto velkou IT zakázku možné uskutečnit. Nicméně máme na stole ze včerejška několik nabídek, které vyhodnocujeme,“ řekl Blesku ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
„Před prodejnami stojí koordinátoři, kteří žádají zákazníky, aby nakupovali pouze s košíky, a jsou zaškoleni, jak koordinovat čekající zákazníky v případě naplnění kapacity prodejny. Na podlahy postupně vylepujeme další barevné značení dvoumetrových rozestupů. Posílili jsme počty pokladních i kolegů na obsluhovaných pultech s lahůdkami, aby byl nákup plynulejší a zákazníci byli odbaveni ještě rychleji,“ dodává Mareček.
Maminky s kočárkem mohou bez košíku
Přesně tak to bylo i v prodejně Albert u Anděla, kde ostraha neúnavně každého zákazníka upozornila, že do prodejny může vstoupit jen s košíkem. Dokonce upravili i vchod, aby byl užší a dal se lépe ohlídat. „Kdyby mi to tu takhle nezatarasili, tak by se mi to hlídalo blbě, ale takhle to jde. Žádné problémy zatím nebyly, lidi se diví a říkají mi, že jdou jen pro jednu věc, ale naštěstí mi zatím nikdo nenadává,“ říká pan Jindřich z ochranky a během rozhovoru ještě houkne se smíchem směrem do prodejny na procházejícího muže. „Nebojte, pane šéf, jsem jako skála!“ A opravdu, za celou dobu tomuto hlídači neproklouzl ani jeden zákazník bez košíku.
Na Smíchově u Alberta jsou k dispozici jen větší vozíky na kolečkách. Aby vyšli zákazníkům vstříc, tak jsou volně k dispozici, nejsou tedy třeba ani drobné nebo žeton. A pokud jde nakupovat maminka s kočárkem, vpustí ji bez košíku. „Přece nebude tlačit kočár a ještě košík, to dá rozum,“ dodává pan Jindřich.
Méně košíků i v Lidlu
Systém s omezeným počtem košíků zavedly i prodejny Lidl. I když na základě analýz počtu zákazníků z minulých měsíců vedení firmy zjistilo, že ne u všech prodejen by musel být počet zákazníků omezován, přesto k tomuto kroku přistoupilo.
„Výsledkem naší analýzy je, že ve velké části našich prodejen i přes aktuální nařízení vlády nepřekračujeme stanovené limity. I nad rámec těchto opatření bude od čtvrtka 19. 11. 2020 ve všech prodejnách nastaven plošný systém regulace počtu zákazníků, a to ve formě omezeného počtu nákupních vozíků. Koordinace zákazníků a řízení případných front před vstupem do prodejny bude prováděn naším zaměstnancem nebo příslušníkem strážní agentury,“ řekl Blesku tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
V prodejně Lidl Na Knížecí bylo jen pár zákazníků. U vstupu ochranka každého vyzvala, aby si k nákupu vzal košík. Kdo neměl drobné nebo žeton, zaměstnanec ochranky mu ochotně žeton, kterých měl dostatečnou zásobu, poskytl.
Obrazovky v Tescu
Trochu odlišnější postup zvolili v supermarketu Tesco, který se nachází v nákupním centru Nový Smíchov. Zde je hned u vstupu obrazovka, na které je aktuální počet zákazníků a také kolik nejvíce zákazníků může v prodejně být.
„Počet zákazníků počítáme pomocí systému kamer u vstupu a u pokladní zóny, u vstupu je pak umístěna obrazovka, kde zákazníky vidí aktuální počet zákazníků na prodejně. V případě překročení tohoto počtu obrazovka zčervená a není umožněn vstup dalších zákazníků do doby, než počet zase klesne na povolenou míru,“ sdělil tiskový mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.
Nové vládní opatření krátce po zveřejnění lidé velmi kritizovali. Vniklo samozřejmě i několik vtipů, jak si „jednoduše“ vypočítat potřebných 15 metrů čtverečných, aby se každý mohl chránit. V praxi byli ale lidé disciplinovaní a pracovníci jednotlivých supermarketů, které Blesk navštívil, zdvořile informovali zákazníky o nových opatřeních.