Fenomén dubajské čokolády: Fronty i hádky v obchodech a „šílící“ influencerky
Fenomén dubajské čokolády zahltil kompletně celý svět. Mléčná čokoláda plněná pistáciovou pastou, tahini pastou a kanahefem, což je arabský pokrm z tenkých nudlí kadaif, posedla snad úplně každého. Točí se kolem ní řada kontroverzí. Dubajskou čokoládu však ochutnávají i influenceři - a točí o ní videa na sociální sítě. Během kampaně v Moravskoslezském kraji ji pak sháněl i Andrej Babiš (ANO), který o ní natočil video rovněž.
Německý spotřebitelský test ukázal, že některé její verze jsou plné bakterií a plísní. Ani to ovšem mnohé neodradilo a šílenství kolem sladkosti je stále v plné síle. Což dokázal i řetězec Lidl ve Velké Británii.
Influencerka ze západního Londýna Bing Bing sdílela na svých sítích, že obchod navštívila už v půl osmé ráno, ovšem objevila pouze dlouhou frontu až ven. Čokoládu následně uvnitř nemohla najít a musela požádat pracovníka, aby jí jednu či dvě prodal.
Podobné svědectví přidala i další influencerka Angelina Perello Javarová, která sama po sladkosti toužila, ovšem při otevření obchodu lidé pouze zmatkovali a snažili se pro sebe sehnat alespoň jednu tabulku.
„Nemůžu uvěřit, že jsme v sobotu v 7:30 vstávali do fronty, ale zdá se, že řada dalších lidí měla stejný nápad,“ poznamenala Angelina s tím, že přijeli pět minut před otevřením obchodu a venku už bylo na tři desítky lidí.
Omezování nákupů i hádky s prodejci
Obchod přitom omezil prodej jen na dva kusy na osobu, což způsobilo dohadování se s prodejci a snahu o propašování více kusů.
„Británie se zbláznila kvůli dubajské čokoládě. Nakupující bojují o to, aby byli první na řadě,“ píše britský list Daily Mail. Popisuje i chaos v uličkách supermarketů a další hádky s personálem např. ve Waitrose, kde zákazníky rovněž omezují na koupi maximálně dvou kusů.
Čokoláda se stala momentálně nejprodávanějším cukrářským výrobkem obchodu. Influenceři pochoutku dále prezentují jako jednu z nejlepších dobrot jejich života a ponoukají své fanoušky, aby utíkali do svých lidlů, než se čokoláda vyprodá.
„Britští nakupující začali zuřit kvůli uvedení dubajské čokolády na trh v britských supermarketech a někteří stáli ve frontě, aby sladkou pochoutku dostali do rukou (...) Minulý rok se rozletěli po celém světě infuenceři, aby si (čokoládu) vzali do rukou to, co vytvořila dubajská společnost Fix Dessert Chocolatier,“ podotýká Daily Mail s tím, že nyní již desítky cukrářů vytvořili své vlastní verze i na Britských ostrovech.
The Sun pak informuje pro změnu o mánii, kterou vyvolaly tyčinky dubajské čokolády v akci za méně než 5 liber (cca 149 Kč) v obchodě v Gosportu v hrabství Hampshire.
„Na sociálních sítích narostlo očekávání, stovky lidí se dotazovaly na konkrétní čas, kdy budou v prodeji. Uživatelé varovali supermarket, aby byl ′připraven na běsnění′ a že může dojít k ′slzkám′, pokud se vyprodají příliš rychle,“ podotýká The Sun s tím, že následně se i zde v osm hodin ráno utvořila velká fronta nedočkavců, kteří se po otevření dveří supermarketu vydali poklusem do střední části obchodu mezi sladkosti a cukrovinky pro tyčinky dubajské čokolády.
Ochutnával ji i Babiš
Dubajská čokoláda se přitom stala hitem i v Česku, video z jejího ochutnávání sdílel rovněž opoziční lídr a expremiér Andrej Babiš (ANO). Sehnal ji během kampaně v Moravskoslezském kraji v Ostravě - od Čokoládovny Janek, která aktuálně vyjde na 449 Kč za kus.
Dubajská čokoláda byla výrobcem Fix Dessert Chocolatier vytvořena v roce 2021. Podle posledních dat Českého statistického úřadu se od loňského ledna do října dovezlo do Česka ze Spojených arabských emirátů 137 kilogramů čokolády za 88 000 korun. Celkový dovoz čokolády do ČR v uvedeném období dosáhl necelých 12,5 miliardy korun, dovezlo se přes 84 000 kilogramů čokolády.
Vypadá to, jako lisovaný velbloudí trus politý čokoškou. No, opravdu po tom netoužím, natož, abych kvůli tomu hnoju musel stát někde ve frontě 🤮