Není žádný reálný důvod nutit řidiče nevyužívat vymezené jízdní pruhy v době mimo špičku, například i o víkendech nebo třeba o půlnoci. Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu,“ řekl Koubek.

Změnu režimu ve vyhrazených pruzích navrhla podle Koubka magistrátní komise pro cyklodopravu. Podle informací ČTK o ni však dlouhodobě usilují dopravní podnik a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Zastupitel a starosta proto na dnešním jednání zastupitelstva navrhl, aby problém zastupitelé řešili a postavili se proti změně. Zda zastupitelé zařadí na program jednání, nebylo dopoledne jasné.

Podle Scheinherra dopravní komplikace proti minulosti nevznikají pouze v časech špičky, kdy zákaz průjezdu pruhy platí. „Může to být poledne, neděle odpoledne, při opravách komunikací, čištění tunelů městského okruhu, havárií dopravních či inženýrských sítí. Proto dává smysl, aby autobusy měly možnost plynulého průjezdu kdykoliv,“ hájil změnu. U pruhů, kde bude výjimka nutná, podle něj není problém jejich platnost v budoucnu upravit.

Podle něj je rovněž přežilý současný systém, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim. „Jeden režim pro všechny zajistí zjednodušení a zpřehlednění. Nehledě na to, že většina autobusových pruhů už dnes stejně funguje non-stop,“ řekl Scheinherr. V pruzích, kde platí časové výjimky, jsou pak podle něj pravidla ze strany řidičů méně respektována a pruhy jezdí navzdory zákazu.

Pospíšil: Šikana automobilistů

Europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09) se proti změně ostře ohradil, uvedl, že záměrem jsou omezována práva části Pražanů. „Nechceme šikanovat automobilisty, proto nesouhlasíme s návrhem náměstka Adama Scheinherra, který chce bez diskuze v koalici rušit časy, kdy vyhrazené jízdní pruhy mohli používat i ostatní řidiči mimo dopravní špičku,“ uvedl Pospíšil pro Blesk.cz. Podle něj navíc k návrhu Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy vydalo nesouhlasné stanovisko.

Záměru se při diskusi o programu zastal zastupitel Ladislav Kos (Piráti). Řekl, že nechápe, proč je rozpoutávána válka mezi automobilisty a cyklisty či uživateli MHD. „Mně píská v uších, když někdo říká, že jsou tu někomu upírána práva, jako by tu byli jen automobilisté. Berme to jako mix automobilistů, pěších, cyklistů. Dává se na preferenci, kterou si zaslouží veřejná doprava a samozřejmě záchranný sbor, který to bude využívat. Neberu to jako upírání práv,“ řekl Kos.

V hlavním městě je okolo 40 kilometrů pruhů vyhrazených pro MHD. Pruhy využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři. Na některých místech jsou určeny rovněž cyklistům. Vyhrazení pruhů je dosud časově omezené a neplatí 24 hodin denně. Obvyklý čas platnosti pruhů je od pondělí do pátku od 07:00 do 11:00 a od 14:00 do 19:00.

Fotogalerie
23 fotografií