Pojízdná pobočka pražské městské knihovny, takzvaný bibliobus má novou zastávku u Café Na půl cesty v Centrálním parku na Pankráci. Bibliobus vozí knihy do odlehlejších částí Prahy nebo tam, kde zatím nejsou pobočky už 81 let. Do parku na Pankráci jezdí nejmenší z bibliobusů – Oskar, který se svojí nabídkou zaměřuje především na mladší čtenáře.

Nově i na Pankráci

„Je nám ctí tady přivítat bibliobus a nabídnout lidem čtení k posezení v parku nebo v kavárně. Hlavně teď, se začátkem letních prázdnin, ti mladší určitě ocení bohatý výběr dětských knih, a nejen těch, bibliobus nabízí stejné služby jako pobočky městské knihovny," řekl místostarosta a radní pro kulturu a majetek Michal Hroza (TOP 09). Kromě knih si v Oskarovi mohou děti zapůjčit tablety s mnoha aplikacemi, vyzkoušet nové deskové hry nebo se připojit na internet.

Oskar a jeho dva větší bratři

Kromě Oskara má městská knihovna ještě další dva vozy. Ty jsou oproti Oskarovi ale mnohem větší. „Jeden je předělaný autobus a druhý bibliobus vznikl z nákladního auta. Oba mají kolem 12 tun, takže se do nich vejde opravdu výrazně více knih než do Oskara. Na rozdíl od něj mají také svůj pravidelný jízdní řád,“ vysvětluje Vanda Fritschová, vedoucí oddělení mobilních služeb městské knihovny. Oba větší vozy jsou také bezbariérové a vejde se do nich zhruba 3000 svazků.

„V každém bibliobusu je dvoučlenná stálá posádka, která se skládá z řidiče a knihovníka. Prostor je tu stísněnější, už pět čtenářů ho dokáže slušně zaplnit. I proto zde knihovník daleko více se čtenářem komunikuje než v kamenných pobočkách, kde si návštěvník většinu věcí vyřídí samostatně,“ dodává Fritschová.

Historie

Zajímavá je i historie bibliobusů. Úplně první začal jezdit v Praze už v roce 1939. Pražská městská pojišťovna tehdy darovala městské knihovně autobus značky Praga v hodnotě 150.000 Kč. Tehdejší bibliobus stavěl na 14 místech po celé Praze a díky jeho vzniku mohlo být zrušeno 5 malých a nevyhovujících poboček.

Nefungoval ale dlouho, už v roce 1940 ho zabavil wehrmacht pro potřeby německé armády. Autobus byl předělán na pojízdný lazaret a knihy tak nahradili zranění vojáci. Nezbývalo tedy nic jiného než opět otevřít dříve zrušených 5 poboček.

Trvalo skoro deset let, než se provoz pojízdných knihoven obnovil. V roce 1949 se daly do provozu hned dva bibliobusy, které měly 18 stanic, a tak se nevyhovující pobočky mohly znovu zrušit. Tentokrát už natrvalo. Během let se počet měnil, ale vždy alespoň jeden bibliobus zůstal. V roce 2013 k nim přibyl třetí a nejmenší – Oskar. Ten se zaměřuje nejvíce na děti, spolu se základními školami organizuje různé akce a přednášky a vede děti ke čtení.

Fotogalerie
9 fotografií