Celá věc se řeší už řadu let. Nejen Praha 5 se pokoušela stavbu plavební komory zarazit. Zatím však byly všechny snahy, včetně odvolání proti stavebnímu povolení, marné. Povodí Vltavy argumentuje tím, že stávající komora mezi Janáčkovým nábřežím a Dětským ostrovem už jednoduše nestačí a dochází k jejímu přetížení hlavně během léta, kdy je v Praze nejvíce turistů. Ročně tu průměrně projede přes 25 tisíc plavidel a v těch nejvytíženějších měsících až tři tisíce za měsíc, což je až stovka lodí denně.

Čekající lodě se pak hromadí například u Karlova mostu, kde může dojít i k nebezpečným situacím. Státní podnik proto chce, aby na druhé straně Dětského ostrova vznikla ještě jedna komora, díky které by měla být doprava plynulejší. To se však nelíbí vedení Prahy 5. Tvrdí, že dojde k narušení klidové plochy, kde jezdí menší plavidla nebo šlapadla mezi Střeleckým ostrovem a právě Dětským ostrovem, kde se mimo jiné také nachází největší dětské hřiště v centru Prahy. To by podle současných plánů obklopily plavební komory.

Takto by měla nová komora vypadat:

Vizualizace plánované plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově
Vizualizace plánované plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově
Autor: Vizualizace Ředitelství vodních cest ČR

Bez turistů je provoz plynulý

Starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková (ODS) tvrdí, že v současné situaci, kdy kvůli koronaviru výrazně ubylo turistů, je provoz klidný a plynulý. „Plavební komora v drtivé většině neslouží potřebné vodní dopravě, ale zejména provozovatelům turistických parníků. Řešení tak nevidím ve výstavbě druhé plavební komory a navýšení už tak vysokého provozu velkých lodí, ale hlavně v regulaci provozu turistických plavidel,“ říká.

Praha 5 se i ve spolupráci s Prahou 1 a různými spolky snaží stavbě zabránit všemi možnými prostředky. Naposledy podala stížnost na ministerstvo zemědělství. To je poslední instancí, která má rozhodnout o odvolání proti povolení stavby. Ministerstvo námitku zamítlo již v lednu, ale radnice jej osočila z tzv. systémové podjatosti. Je totiž podle ní jak zřizovatelem podniku Povodí Vltavy, který je investorem stavby, tak zároveň odvolacím orgánem. Ani tady však nebyla stížnost vyslyšena, ale ještě se čeká na stanoviska všech dotčených orgánů.

Budeme se soudit!

Praha 5 ovšem na tom, že ministerstvo nerozhoduje nestranně, trvá a nechce se v boji proti plavební komoře jen tak vzdát. „Na naší námitce ohledně systémové podjatosti trváme. Pokud bude vydáno stavební povolení v odvolacím řízení, městská část Praha 5 podá žalobu ke správnímu soudu,“ oznámil k tomu místostarosta Tomáš Homola (STAN).

Ten také upozorňuje na to, jak moc lodě v okolí nábřeží zatěžují životní prostředí. Radnice si nechala provést orientační měření emisí, ze kterého vyplývá, že lodě jsou významným zdrojem znečištění a rozhodně by obyvatelům Smíchova neprospělo, aby jich tam jezdilo ještě více. A to i kvůli tomu, že plavidla často používají staré naftové motory. „Jeden 50 až 70 let starý dieselový motor vypustí do ovzduší tolik nebezpečných zplodin, jako by ve stejnou chvíli vypustilo tisíc moderních autobusů, které aktuálně využívá Dopravní podnik v rámci městské hromadné dopravy,“ dodává Homola.
Fotogalerie
10 fotografií