Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého si téměř každá škola zvolila trochu jiný systém, jak bude do konce školního roku pro starší žáky fungovat. Konkrétně v Masarykově základní škole v pražských Klánovicích, kterou Černý řídí, se děti mohly hlásit na konzultace k různým předmětům. Zájem o to projevila přibližně polovina dětí. „Mohly se hlásit po jedné konzultaci, někdo se přihlásil na jednu hodinu, někdo na dvě, někdo na všechny,“ řekl ředitel. Dnes se podle něj ve škole konaly konzultace k cizím jazykům, na které dorazilo 118 žáků.

Zájem o výuku projevilo 120 žáků ZŠ Vodičkova v Praze 1, uvedla ředitelka školy Dagmar Zelená. O systematickou každodenní výuku se však nejedná. I zde se žáci přihlašují na konzultace k jednotlivým předmětům. Do školy se tak žák dostaví asi jednou týdně. „Naše podmínky jsou omezené, protože v magistrátní části budovy Vodičkova 22 probíhá náročná rekonstrukce. Zároveň jsme museli některé učebny 2. stupně poskytnout 1. stupni, abychom dodrželi vládou nařízená bezpečnostní opatření,“ uvedla. Podle ředitelky tak nadále platí možnost připojit se k online výuce.

V ZŠ Bohumila Hrabala v Praze 8 se od pondělí učí 230 žáků, kteří jsou rozděleni do 20 skupin po jednotlivých školních třídách. Dalších 150 se podle ředitelky školy Ireny Trojanové výuky nezúčastní. Hlavní předměty ve škole konzultují dvakrát týdně. „Děti z druhého stupně mají češtinu, matematiku a jazyky. Dále také třeba zeměpis či chemii. Výchovy, tedy například výtvarná nebo hudební výchova, se nyní nevyučuje,“ řekla Trojanová.

ZŠ Londýnská umožní výuku v budově školy až od 22. do 25. června. Žáci tak budou do školy v tomto termínu chodit denně. „Nechceme narušit systém distančního vzdělávání v období od 8. 6. do 19. 6. a nutit přijet na tři týdny do Prahy rodiny kvůli jednomu dni v týdnu,“ uvedl ředitel školy Martin Ševčík. Dodal, že z personálních důvodů a vzhledem ke kapacitě učeben není možné, aby při omezeném počtu žáků ve skupině chodili žáci druhého stupně do školy častěji než jednou týdně.

Chybí učitelé

Problém s nedostatkem učitelů pro zajištění výuky potvrzuje i ředitelka ZŠ a MŠ Na Smetance v Praze 2. „Největší komplikací je personální zajištění, což je také mimochodem způsobeno zejména povinností neměnnosti skupin. Nástupem skupin 2. stupně je pro nás velmi obtížné zachovat neměnnost skupin na 1. stupni,“ uvedla.

Předseda Asociace ředitelů základních škol doplnil, že některé školy si na přípravu aktivit pro druhý stupeň vzaly víc času a začnou třeba až od 15. června – nebo už do konce školního roku druhý stupeň vůbec neotevřou.

Fotogalerie
11 fotografií