„Vítězný zhotovitel tak pro nás zajistí úplně všechno. Začne rozpracovávat technické podmínky, zajistí dokumenty pro územní rozhodnutí, pak stavební povolení a nakonec připraví dokumentaci pro výběr zhotovitele,“ řekl Scheinherr.

První dokumenty týkající se technických podmínek mají být hotovy asi za půl roku. Do roka pak vítězné konsorcium musí zajistit územní rozhodnutí a po dalším roce stavební povolení. Poté připraví dokumentaci na výběr stavební firmy. Podle Scheinherra by tak zhruba za tři a půl roku mohla začít samotná stavba.

Praha má v současné době zpracovánu architektonickou studii, která mimo jiné nastiňuje kapacitu terminálu nebo propojení jednotlivých druhů dopravy.

Terminál bude mít několik úrovní. První je úroveň Nádražní ulice, kde budou podchody železnice k nástupištím. V druhé úrovni je stanice, která bude na stejné úrovni jako dnes, a nad stanicí bude terminál pro příměstské a dálkové autobusy. Pod terminálem bude metro. Všechny úrovně budou vzájemně propojeny.

Změnou projde i okolí nádraží

Změnu čeká i prostor před nádražím. Budou ubourány přístavby staré budovy nádraží, která bude opravena. Tramvajové koleje se přesunou blíž k nádraží. Kromě nynějších zastávek tramvají tam budou nově zastavovat také městské autobusy. Nádražní ulice bude před nádražím průjezdná pouze pro vozy taxi nebo auta v systému K+R (Kiss and ride), kdy vůz může zastavit, vyložit cestujícího a ihned odjede. Na jihu od staré nádražní budovy vznikne nové sídlo Správy železnic (SŽ).

Na severní straně terminálu bude záchytné parkoviště P+R pro tisícovku aut, kam bude možné vjet pouze z městského okruhu. Bude tam také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City, která vzniká mezi nádražím a Na Knížecí. Autobusy MHD v budoucnu Na Knížecí budou jezdit, ale nebudou tam mít konečnou a parkoviště.

Na projektu město spolupracuje se SŽ, která do projektu investuje zhruba 2,5 miliardy korun a vybuduje i nové technologické zázemí, které bude na místě budovy s načervenalou fasádou u tramvajové smyčky.

Projekt Smíchov City zahrnuje 216 099 metrů čtverečních pozemků a má tam najít bydlení až 3300 lidí. Severní část, která bude začínat Na Knížecí a má sloužit zejména k bydlení, chce Sekyra Group začít stavět začátkem příštího roku.

Video
délka: 00:28.39

Současné vlakové nádraží na Smíchově dozná do budoucnosti kýžených změn k lepšímu. Terminál Smíchov by se měl stát největším dopravním uzlem v celé Praze.  David Zima

Fotogalerie
31 fotografií