Magistrát hlavního města ve spolupráci s radnicí Prahy 1 vyřeší „problém“ dlouho zvažovaných nájezdových a výjezdových ramp do podzemního parkoviště, které měly vzniknout ve spodní části Václavského náměstí. Společnost Welwyn, která mezi Václavským náměstím, Panskou a Jindřišskou ulicí staví developerský komplex Savarin, k němuž měly parkovací rampy vést, uzavře s představiteli města „kompromisnídohodu. Do komplexu se bude zajíždět z přilehlých ulic.

Osm let nejistoty

Smlouva mezi hlavním městem a společností Welwyn o zřízení ramp  byla uzavřena už v roce 2012, kdy byl pražským primátorem Bohuslav Svodoba (ODS). V průběhu let však k záměru vyplouvaly na povrch pochybnosti a kritika. Zástupci nynější magistrátní koalice (Piráti, Praha Sobě, Spojené síly pro Prahu) a vedení Prahy 1 se se společností dohodli na tom, že ze záměru bude definitivně ustoupeno.

„V radě jsme odsouhlasili trojstrannou smlouvu s městskou částí Praha 1 a společností Welwyn, v níž jsme se dohodli na tom, že na Václavském náměstí definitivně nevzniknou nájezdové rampy do podzemních garáží,“ sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Jelikož se dohoda týká i majetkových poměrů, půjde ještě k odsouhlasení na jednání nejbližšího zastupitelstva hlavního města.“

„Je nemyslitelné, aby v takto významném prostoru pěší zóny Václavského náměstí, která má nedocenitelnou hodnotu, vystupovaly garážové rampy před památkově významnými budovami,“ stojí v dokumentu, který radě hl. m. předložil Scheinherr spolu s náměstkem primátora Petrem Hlaváčkem (TOP 09).

Takto v současné době vypadá Václavské náměstí. (ilustrační foto)
Autor: Daniel Vitouš

Namísto toho vzešlo z prověřovací studie obsluhy území jiné řešení, které odsouhlasila Technická správa komunikací, Institut plánování rozvoje hl. m. a dopravní podnik. „Objekt bude zpřístupněn z jiných ulic pomocí nákladních výtahů,“ uvedl dále náměstek. Ty by se měly nacházet v ulicích V Cípu, Panská a v Jindřišské ulici.

Nový mobiliář a vstup do metra

Na základě dohody se společností má naopak zůstat spodní část Václavského náměstí určena výhradně chodcům. „Součástí Dohody také garance pěší prostupnosti všemi pasážemi projektu a objektu ve všech křížových směrech, které projekt spojuje po dobu provozu metra. Smlouva dále definuje v rámci celého projektu veřejný prostor, který může být užíván veřejností, a společnost se zavazuje dát tyto prostory k užívání veřejnosti a vybavit jej příslušným mobiliářem,“ uvádí dokument.

Za obrovskou devízu dohody pak náměstek pro Blesk.cz uvedl, že je v ní zakotven i příslib nového vstupu do stanice metra Můstek. „Nově tedy bude možno z metra vylézt přímo v objektu Savarin,“ řekl.

Revitalizace může začít

Nezávisle na uzavření smlouvy by měla začít i dlouho avizovaná revitalizace spodní části Václavského náměstí mezi Můstkem a hotelem Ambasador za 326,6 milionů korun. Podle Scheinherra by měla být zahájena už v průběhu března. „Omezení z hlediska dopravy, například v případě cestování do stanice metra Můstek, neočekávám,“ uvedl. Podle dřívějších vyjádření Petra Hlaváčka by na ni příští rok měla navázat revitalizace dalšího úseku až po Vodičkovu ulici.

Fotogalerie
28 fotografií