Areál NNŽ se rozprostírá mezi Žižkovem a Malešicemi. Ve své době se jednalo o největší nákladové nádraží v Praze, jehož budova obdržela v roce 2013 památkovou ochranu. Areál však leží dlouhé roky ladem, a řeší se, co s ním. Nejreálněji v současné době vypadá výstavba moderní obytné čtvrti, kde by mělo nalézt bydlení až 15 tisíc obyvatel.

Ohledně její podoby a uspořádání však musí developer Sekyra Group najít společnou řeč s dalšími zainteresovanými subjekty. Jsou jimi Praha 3, Národní filmový archiv (NFA), České dráhy, ministerstvo kultury a magistrát hlavního města. Posledně jmenovaná instituce iniciuje vznik memoranda, které by mělo předznamenat společné zájmy všech subjektů na tom, jak se areál má do budoucnosti proměnit. Dosud totiž některé body dohody vázly na odlišných představách.

Budova na dělení

Dle memoranda by budovu NNŽ nakonec využívalo jak hlavní město, NFA, tak i developer pro administrativní a rezidenční účely. Podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (TOP 09) v podstatě není zbytí. „Jde o praktické rozhodnutí, protože žádná ze stran se necítila na správu celé obrovské nemovitosti,“ uvedl pro Blesk.cz. Výsledně by tak čelo budovy mělo připadnout Národnímu filmovému archivu, který by zde měl nové sídlo, zatímco dvě její „křídla“ by si měly rozdělit hlavní město a Praha 3 se Sekyra Group.

„Cíl je takový, že hlavní město by mělo získat severní křídlo, kde by měla vzniknout školka a škola a také občanské zázemí. V jižním křídle by pak měly být vybudovány byty a administrativní prostory,“ sdělil radní hlavního města pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09) ohledně budoucího využití budovy, která disponuje zhruba 60 000m².
Na ploše bývalého Nákladového nádraží Žižkov vznikne moderní čtvrť pro 15 tisíc obyvatel. Město hodá najít společnou řeč se státem a soukromým developerem ohledně její budoucí podoby. (ilustrační foto)
Na ploše bývalého Nákladového nádraží Žižkov vznikne moderní čtvrť pro 15 tisíc obyvatel. Město hodá najít společnou řeč se státem a soukromým developerem ohledně její budoucí podoby. (ilustrační foto)
Autor: David Malík

„Předmětná nemovitost je kulturní památkou, která by se do budoucna měla stát centrem nové vznikající čtvrti,“ uvedl novinářům radní pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09). „Objekt by se měl stát nově přirozeným společensko-kulturním centrem, jehož význam nebude vzhledem k předpokládanému obsahu činností pouze lokální, ale celopražský.“

Otazníky kolem trati

Zejména okolo nádražní budovy poletují otazníky v tom smyslu, jak by do budoucna měla vypadat. Do nově vzniklé čtvrti se totiž počítá jak se zavedením plánované linky metra D, tak i tramvajové trati z Olšanské ulice. Ta by měla být vedena buď okolo nádražní budovy, anebo se svolením památkářů skrz ni.

„Kloním se spíše k tomu, aby trať byla vedena podél budovy,“ sdělil Hlaváček. „Podle památkářů vedení tratě skrz budovu také není preferovaná varianta, na druhou stranu ani nejsou úplně proti tomu. Ten vnitřní prostor by ale v případě zřízení nejrůznějších kulturních prostor, škol nebo školek byl pro jejich činnost nevhodný. Ponechal bych jej spíše pro ně,“ dodal s tím, že největší nevýhodou této možnosti je nepříliš ideální napojení tratě na křižovatku v Olšanské ulici a Jana Želivského.

Stejný názor jako náměstek zastává ústy mluvčí Michaely Luňáčkové i radnice Prahy 3. Na sever od budovy je totiž plánované zřízení stanice metra, tudíž by podle ní mnohem lépe navazovalo na tramvajovou dopravu. Trať podle Hlaváčka bude vedena směrem na Vackov, a zatímco dříve se počítalo s tím, že by ve východní části nynějšího areálu NNŽ měla mít konečnou, náměstek primátora uvedl, že je možné její prodloužení ještě dál východním směrem.

Škola, školka a dál?

Doposud je předčasné říci, jaké městské instituce by v rámci využití nádražní budovy mohly existovat. Podle radního Chabra bude hlavní město nicméně požadovat zřízení zmíněné školy a školky. „Zda to bude možné konkrétně v severním křídle budovy, posoudí hygienické a technické předpisy, a také památkovou ochranu,“ sdělil.

Místostarosta Prahy 3 Tomáš Mikeska (STAN), který má na starost územní rozvoj, uvedl, že na využití těch částí, které radnice dostane do správy, bude vyhlášena soutěž. Nebude to ale hned. Memorandum mezi městem, státem a developery má být podepsané letos v únoru, přičemž podle Chabra je pravděpodobné, že majetkové vypořádání nastane až v roce 2022. Až teprve posléze se budou konkrétní změny moci začít realizovat.

Fotogalerie
28 fotografií