Každý, kdo vlastní v Praze auto, musel složit státní technickou kontrolu a vůz registrovat, proto se nevyhnul ani Odboru dopravněsprávních činností, který denně vyřizuje asi 2 tisíce žádostí o udílení registrační značky. Podle zástupce vedoucího evidence vozidel Petra Adámka je v hlavním městě více než 1 224 000 provozovaných vozidel, z toho 750 je elektromobilů, 7 tisíc historických vozidel a 500 sportovních aut.

Značka na přání

V lednu 2016 nastal boom ve výdeji registračních značek na přání. Zájemci si dodnes mohou koupit jednu značku za 5 tisíc korun. V Praze jich je v současnosti asi 3500: „Značka má zákonné limity, že nesmí být hanlivá, nesmí obsahovat v sobě označení státu nebo orgánu veřejné moci,“ prozrazuje základní pravidla pro výběr registrační značky silničního vozidla Petr Adámek. Ve své praxi se již setkal s tím, že se to někteří lidé snažili porušit.

Byly pokusy o značky s odkazy na nacismus, Rudolfa Hesse, Adolfa Hitlera, ale to jsme podchytili. Nepřipouštíme ani značky s dvojitým s, pokud nedoloží relevantní důvod,“ uvádí příklady nevhodných pokusů. Hned několik sekund po půlnoci, kdy vešel nový zákon v platnost, obdržel odbor žádost o registrační značku „VIP 0001“. Podle Adámka přišla tato žádost v prvním dnu zhruba čtyřikrát.

Za Putina

Při prodeji auta si lze značku na přání převést na nové auto nebo prodat i s vozem novému majiteli. U standardních registračních značek zanikají a již je nikdo nedostane. V budově se ukrývá i stroj, který neplatné značky „rozkouše“, následně se vyhodí do obřího kontejneru a míří na recyklaci. Některé zvláštní kousky si pracovníci daly bokem jako zvláštnosti, kupříkladu: „3A PUTINA“ nebo-li „za Putina“. Podle šéfa spisovny Stanislava Macešky odmítl nový majitel koupit auto s touto kontroverzní značkou, a proto skončila tady.

Kombinace dojdou

O zatíženosti Prahy automobily svědčí i fakt, že rychle mizí číselná řada registračních značek: „Za dva a půl roku Praha vyčerpá všechny možné kombinace, zbývají už pouze dvě série začínající číslicemi 8 a 9,“ řekl Adámek. Samotné oddělení Evidence vozidel má podle ředitele odboru Milana Hubky pořádný problém s nedostatkem zaměstnanců: „Potřebovali bychom 30 zaměstnanců, abychom nebyli v podstavu,“ sdělil ředitel.

Podívejte se, jak rychle se skartují registrační značky:

Video
délka: 00:21.18

Ukázka, jak se skartují registrační značky. Jiří Marek

Za co se vyhazuje

Naopak téměř plný stav mají na oddělení zkušebních komisařů. K jejich prozkoušení míří zájemci o udělení řidičských povolení, budoucí provozovatelé autoškol nebo žadatelé o ověření profesní způsobilosti. Všichni v čekárně jsou podle komisaře Jaroslava Kosiny nervózní stejně. Novinářům pak prozradil, čeho si při praktických jízdách u skupiny B zejména všímají: „Jakmile udělá žák chybu v křižovatce, je to špatně. Komisař si ho pro jistotu navede znova do křižovatky, a jakmile to zopakuje, je jasné, že už to nebylo z nervozity,“ říká o jednom z častých pochybení a přidává další: „Jsme alergičtí také na to, když vjíždí do vyhrazeného jízdního pruhu a nepodívá se do zrcátka,“ uvádí další důvod, za který se vyhazuje.

Fotogalerie
27 fotografií