Chystá se celoevropská revoluce v řidičských průkazech. Český opilec v Německu dojezdí?
Řidičák v mobilu, zkušební doba pro začínající motoristy, ale také celoevropský zákaz usednout za volant při zásadním porušení pravidel. To jsou jen některé ze změn, které začátkem týdne schválil Evropský parlament. Kdy se toho dočkáme?
Europoslanci v úterý podpořili novelu Evropské komise, která mění pravidla udělování řidičských povolení. Podle ní budou řidičáky nově digitální, s platností maximálně 15 let a se zkušební dobou dvou let.
Nejzásadnější změna však nastane v pravidlech, jakým přistupují členské země v EU k zákazu řízení. Dosud platí, že každý stát má vlastní zákony a řidiči se zákazem řízení v Česku nic nebrání v tom, aby dál vesele jezdil třeba ve Španělsku. To by se po novém mělo změnit. Nařízení proto počítá s jednotným zákazem řízení v celé EU.
„Vnitrostátní orgány budou povinny se bez zbytečného odkladu vzájemně informovat o rozhodnutích o zákazu řízení v souvislosti s nejzávažnějšími dopravními delikty – včetně řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, účasti na smrtelné dopravní nehodě nebo nadměrného překročení povolené rychlosti (např. o 50 km/h),“ uvádí se ve zprávě Evropského parlamentu.
Opravdu neuniknou?
Jak však upozornil Blesk dopravní expert Roman Budský platformy Vize 0, právě tady je zakopaný onen pomyslný pes.
„Protože u nás šofér má nulovou toleranci na alkohol, ale v Německu je to 0,5 promile, a třeba na Maltě 0,8 promile. Takže když u nás bude mít řidič 0,4 promile, my mu řekneme, že končí, ale on je to Němec, kde se to smí… Toto jsou věci, které by se měly doladit,“ popsal problém Budský. Praha bude muset nová pravidla zavést do národních zákonů do tří let.
Něco už máme
Podle ministerstva dopravy se v tuzemské legislativě toho moc měnit nebude muset. „Stávající řidičské průkazy si kvůli těmto novým pravidlům nebudeme muset digitalizovat ani měnit,“ sdělil Blesku František Jemelka z tiskového odboru.
Až evropský návrh vstoupí v platnost, již vydané doklady budou platit dál. A až jim původní platnost vyprší, podle Jemelky by už měly být řidičáky jen v mobilní aplikaci. Podle něj už řadu nových směrnic - jako třeba řidičák na zkoušku, řízení od 17 let s dozorem nebo podporu digitální peněženky - má Česko už zavedené.
„Některé další budou vyžadovat teprve diskusi nad jejich podobou a úpravu v příslušných zákonech. Plné vymáhání zákazů řízení a jejich soulad napříč EU bude vyžadovat úpravy v legislativě a posílení spolupráce mezi národními registry,“ dodal Jemelka.
Co ještě se má v Evropě zavést?
- Řidičský průkaz s platností na dobu 15 let, pět let v případě dokladů na nákladní vozidla a autobusy (v současnosti je platnost 10 let u osobáků a motorek, u náklaďáků pět)
- Nejméně dvouletá zkušební doba pro začínající řidiče (v současnosti existuje v podobě tzv. řidičáku na zkoušku a je dvouletá)
- Fyzický průkaz může být nahrazen novou digitální verzí (v současnosti není nutné mít u sebe řidičský průkaz. Chystaná Evropská digitální peněženka má umožnit prokázat se dokladem v mobilu v jakémkoliv členském státě)
- Řidičák po dovršení 17 let, do osmnácti ale řízení pod dozorem (jízda od 17 let pod dohledem mentora v ČR platí od loňského roku)
- Řidičák na náklaďák od 18 let (skupina C), na autobus od 21 (skupina D) (v současnosti až od 21 let u náklaďáků a autobusů)
Všechno dobrý až na řidičák na náklaďák od 18 let. 👎