Koloběžka uprostřed chodníku, hromady koloběžek na sobě u popelnic, koloběžky bezohledně zaparkované přímo před východem z domu... Tohle je jen letmý příklad více než ročního soužití obyvatelů Prahy a turistů se sdílenými elektrokoloběžkami Lime. Téměř každý má pak zkušenosti s řidiči jedoucími ve vysoké rychlosti po chodnících a pěších zónách nebo viděl videa s opilými cizinci, jak se na koloběžkách řítí ulicemi metropole - a ne vždy se šťastným koncem. Město konečně řeklo dost a chce s firmou zasednout ke kulatému stolu.

Varovným signálem je odstoupení od memoranda, které upravovalo podmínky, za nichž mohla společnost půjčovat sdílené koleběžky. To v pondělí schválila Rada hlavního města. Na faktický provoz společnosti nemá vypovězení vliv, podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) se ale jedná o jasné vyjádření postoje města. Magistrát nyní jedná o novém memorandu s přísnějšími podmínkami: „V původním memorandu se zavázali k dodržování bezpečnosti provozu nebo odkládání koloběžek na místa, které jsou k tomu uzpůsobeny. Navíc teď chceme, aby uživatelé měli pojištění zodpovědnosti, což znamená, že při jejich způsobení jakékoliv škody, bude škoda ihned proplacená. Dále se motor koloběžek bude vypínat, když uživatelé vjedou na pěší zónu, po níž budou moci jet maximální rychlostí necelých šest kilometrů za hodinu,“ říká Scheinherr.

Vykázání z města

Utrum by měly také špatně zaparkované koloběžky, které by si rovnou odváželi pracovníci Správy služeb a městské firmě by pak musel provozovatel za tuto „pomoc“ zaplatit. Přestože město vypovědělo memorandum, tak koloběžky budou v ulicích nadále. Pokud se město s Lime nedomluví, je Praha připravena sáhnout i k tvrdším postihům: „Dokud nesplní podmínky, které požadujeme, nebudeme s firmou spolupracovat. Máme prostředky, jak používání koloběžek zamezit. Kupříkladu upravením tržního řádu nebo zákazem vjezdu vykážeme koloběžky z města,“ prozradil Scheinherr.

Společnost Lime s vypovězením memoranda počítala, koloběžky chce ale provozovat v souladu s vůlí města. „Pro zimní období počítáme s omezeným provozem, což nám, věříme, poskytne prostor pro dojednání nové podoby memoranda a jeho podpis před začátkem další sezóny,“ řekl pro Blesk.cz Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime. Ta podle něj na následující sezónu počítá s řadou inovací, mezi nimi například s novým modelem koloběžky, který má obstát na tzv. kočičích hlavách v centru města.

Koloběžky Lime jsou rozšířené v 29 zemích světa včetně České republiky. V Praze začaly jezdit od 28. září 2018 poté, co minulé vedení Prahy podepsalo memoradnum se společností Lime. Podobné problémy, jako má hlavní město se zelenými koloběžkami, jsou i v jiných zemích. Ve Varšavě to vyřešili svérázně a v září začali špatně zaparkované koloběžky odtahovat na záchytná parkoviště. Firma musí zaplatit stejnou pokutu, jako jakýkoliv jiný řidič. V australském Brisbane zase letos v dubnu obešel hacker zabezpečení dopravního prostředku a napropragomoval ho tak, že nadával kolemjdoucím. 

Fotogalerie
11 fotografií