Střety chodců s dopravními prostředky jsou v Praze bohužel stále častým jevem. Vůbec nejhorší je pak srážka s tramvají, která mívá často tragické následky. V loňském roce v naší metropoli tramvaj usmrtila 8 lidí. „Je to šílené číslo. Na crash testu v hostivařském depu jsme v březnu předvedli, jak fatálně srážka tramvaje s chodcem dopadá,“ připomněl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Nezatížený městský vlak na kolejích dokáže při rychlosti 50 kilometrů v hodině zastavit po 42 metrech, s cestujícími je toto číslo ještě vyšší. Stejně rychle jedoucí auto zastaví na asi 13 metrech.

S mobilem vždy a všude

Některé světové metropole se rozhodly reagovat na skutečnost, že spousta chodců se po veřejném prostoru pohybuje s očima přikovanýma k chytrým mobilům. Na okrajích přechodů se tak například objevují červeně blikající LED pásky, které upozorňují, pokud má chodec červenou. Objevují se dokonce i pruhy s piktogramem člověka s mobilem, které vyhrazují, kde se tyto osoby smějí pohybovat.

Náměstek primátora s těmito opatřeními nesympatizuje. Je podle něj důležité, aby na sebe chodci dávali pozor, čemuž rozvoj chytrých technologií ve smyslu zírání do mobilů příliš nepomáhá. „Musíme účastníky provozu učit, aby dopravní situaci sledovali, a ne je v takovémto chování podporovat a nabízet jim další vylepšení, jak budou v bezpečí, a tím ještě tlumit jejich pozornost, kterou mají věnovat okolí,“ vysvětlil své stanovisko Adam Scheinherr.

Jiná opatření

Nepřítomnost zmiňovaných bezpečnostních opatření v ulicích Prahy však dle náměstka neznamená, že by se magistrát ve spolupráci se svými partnery nesnažil chodce na nejrůznější úskalí upozorňovat. Připomněl osvětovou kampaň „Neskákej mi pod kola“, při které se ve spolupráci s pražským dopravním podnikem na nejfrekventovanějších a nejnebezpečnějších úsecích objevily na zemi výstražné siluety „přejetých“ postav.

Inovativní světelné signalizační prvky pro chodce, které sice primárně neslouží jako varování pro lidi zírající do mobilu, se však již dnes v Praze nacházejí. Jde o takzvané kočičí oči, výstražné blikače a návěstidla.

„Jejich instalace je vhodná ale pouze v případech, kdy to má opravdu bezpečnostní smysl  jako u nepřehledných přechodů a míst pro přecházení, cyklopřejezdů a podobně. A to především v situaci, kdy se všichni účastníci plně věnují provozu. Například ve vozovce napříč jízdními pruhy jako upozornění pro řidiče, kteří by při špatné viditelnosti mohli chodce přehlédnout,“ sdělil Adam Scheinherr, dle kterého se taková opatření nacházejí například na Proseku, Vysočanské nebo mezi Elsnicovým náměstím a ulicí U Českých loděnic v Praze 8. Tam jsou řidiči na přejezd upozorněni bílými světly, cyklisty a chodce pak upozorní žluté světlo na začátku přejezdu, které začne blikat, pokud přes něj jede auto.

Speciální LED svítidla přímo v silnici jsou pak také na jihu Prahy v Radotíně. „Tato světla vytvoří v zorném poli projíždějícího řidiče vizuální linii oddělující cyklopruh od zbytku komunikace a červené světlo z LED bodů upozorní na existenci pruhu. Délka světelné linie je 340 metrů dlouhá a je v provozu 24 hodin denně s tím, že systém monitoruje okolní osvětlenost a v závislosti na naměřených hodnotách tlumí LED návěstidla, aby nedocházelo k oslnění řidičů jedoucích vozidel,“ dodal k tématu náměstek.

Fotogalerie
8 fotografií