Co se znečištění ovzduší týče, Praha nemá být nač hrdá. „Ze statistiky Státního zdravotního ústavu (SZÚ) víme, že v roce 2017 v důsledku znečištění zemřelo 570 lidí,“ uvedl dříve pro Blesk.cz Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. Rada hlavního města kvůli silnému znečištění ovzduší přijala závazek, že do roku 2030 se emise CO2 sníží o 45%. A pomoci by tomu měla i nízkoemisní autobusová doprava.

„Zatím“ jen dva trolejbusy

15. října tomu budou dva roky, kdy DPP zahájil zkušební provoz trolejbusu na trase Palmovka – Prosek – Letňany. „Od té doby se každý den ukazuje, že tato cesta, vedoucí k ozdravení autobusové dopravy, byla správná,“ uvedl při představení nového trolejbusu Jan Šurovský, technický ředitel DPP. Proto linku č. 58 budou od úterka obsluhovat dva trolejbusy. Ke stávajícímu trolejbusu značky SOR se nově zkusmo přidruží trolejbus ostravského výrobce Ekova.

Ten se od toho stávajícího příliš neliší. „Chceme vyzkoušet vozy od různých výrobců, abychom mohli odpovědně vést politiku využití alternativních pohonů,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski. Při jízdě je trolejbus zcela bezemisní, navíc cestující může sotva rušit téměř neslyšný motor.

Nový trolejbus Ekova Electron 12T, který výrobce dopravnímu podniku na měsíc zapůjčil, měří 12 metrů, pojme 86 cestujících, je bezbariérový a 12 kilometrů dokáže ujet bez dynamického či statického nabíjení, což je podle generálního ředitele DPP Petra Witowského ideální vzdálenost právě na trasu mezi Palmovkou a Letňany. V úvahu však podle něho připadá jejich potenciální nasazení i jinde v Praze – za předpokladu, že se osvědčí.

Video
Video se připravuje ...

V Praze se objevil nový trolejbus. Minimálně měsíc budou brázdit silnice mezi Libní, Prosekem a Letňany. David Zima

„Kromě radou hlavního města schváleného projektu elektrifikace linky 119, která zajíždí do ruzyňského letiště, počítáme s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6,“ prozradil Witowski s tím, že v úvahu připadá elektrifikace linky č. 131, která spojuje Hanspaulku, Bubeneč a Hradčanskou, nebo linky č. 191, která jezdí mezi Smíchovem, Strahovem, Petřinami a Letištěm Václava Havla.

V úvahu též připadá elektrifikace některé z linek v oblasti Řep. Mimo elektřiny se prý dopravní podnik zabývá i využitím pohonu na vodík. „Chceme v Praze rozvíjet MHD a zvyšovat její kvalitu. Na druhé straně nám není lhostejná kvalita ovzduší,“ nechal se Witowski slyšet.

Vývoj v nejbližší době

Podle Šurovského se dopravní podnik také stále nevzdává úplné elektrifikace linky č. 140, která kromě Palmovky a Letňan zajíždí ještě do Čakovic a Miškovic. „Pro úplnou elektrifikaci této linky předpokládáme nákup 15 kloubových trolejbusů,“ sdělil Šurovský s tím, že by se tak mohlo stát přibližně do dvou let.

Fotogalerie
28 fotografií