„Tak já už nevím,“ posteskl si cestující pražským metrem, když minulý týden postával u bezkontaktního platebního terminálu na nákup jízdenek pro pražskou MHD. Ve vestibulu stanice Národní třída se mu opakovaně nedařilo jízdu zaplatit, a tak odešel. Funkčnost stroje jsme vyzkoušeli sami a ani nám terminál na platbu kartou nereagoval. Také naše dřívější zkušenosti potvrzují skutečnost, že povrchové terminály v tramvajích odbavují nákup jízdenek prakticky okamžitě, zatímco u nově instalovaných strojů v podzemí „to vázne“. Když už platba proběhne, stává se, že automat příkaz zpracovává delší dobu.

V souvislosti s tímto tématem navíc nemůže být řeč o nových plošných podmínkách pro platební karty, které vycházejí z nařízení Evropské unie. K testu automatu totiž došlo ještě před zavedením tohoto opatření, platby pro MHD navíc mají mít v tomto případě výjimku.

Nejsou stejné, podzemí prý ale nevadí

Bezkontaktní terminály se ve stanicích metra začaly objevovat na přelomu července a srpna, kdy postupně nahradily někdejší validátory pro Opencard. Nyní už by se těchto 77 strojů mělo nacházet ve všech vestibulech, jelikož pražský dopravní podnik měl v plánu rozmístit je všude do konce letních prázdnin. Přestože z laického pohledu jde o totožné automaty s těmi v tramvajích, ve skutečnosti jsou to podle DPP podobné výrobky, přesněji řečeno starší typ, který se v minulosti nacházel během pilotního nasazení na tramvajové lince číslo 18.

Přestože pro nákup v metru, který je i součástí videozáznamu tohoto článku, byla použita platební karta, která spolehlivě pokaždé funguje při nákupech v tramvajích, v podzemí u stejné karty dochází k obtížím a prodlevám. Podle dopravního podniku ale umístění přístroje nad zemským povrchem nebo pod ním nehraje roli.

Video
délka: 00:26

Nedařící se bezkontaktní platba za jízdenku v pražském metru Daniel Vitouš

„Problémy může způsobovat skutečnost, že v tramvajích jsou terminály vybaveny SIM kartami od poskytovatele služby, které tím pádem nejsou součástí infrastruktury DPP, kde jsou nastavena bezpečnostní opatření,“ uvedla tisková mluvčí dopravce Aneta Řehková, podle které délku ověřování bankovní transakce ovlivňuje nejen rychlost připojení, ale také typ bankovní karty a bezpečnostní požadavky jejího vydavatele.

„Zákazník by se měl v případě, že nemůže za jízdenku bezkontaktně zaplatit, obrátit na svoji vydavatelskou banku. Další možností je, že zákazník nepodržel bankovní kartu dostatečně dlouho v označeném místě terminálu a transakce neprobíhala korektně a byla zamítnuta,“ dodala Aneta Řehková. Dle vyjádření dopravního podniku v současnosti není možné v této problematice poskytnout uživatelsky komfortnější řešení celé služby, jelikož často jde o bezpečnostní politiku vydavatelů bankovních karet a jejich asociací.

Fotogalerie
5 fotografií