Pivní lodě brázdí Vltavu mezi Štefánikovým a Karlovým mostem od července, za hodinu a půl plavby zaplatí turisté 8700 a v ceně mají 30 litrů piva. Magistrát je ale na atrakci, která kopíruje nechtěná pivní kola, krátký. „Nemůžeme regulovat provoz na Vltavě. Ovlivníme pouze kotvení lodí,“ řekl Blesku mluvčí magistrátu Vít Hofman. Podle Státní plavební správy (SPS) jsou pivní lodě technicky způsobilé vyplout, jsou považovány za rekreační plavidlo s vlastním strojním pohonem. O podmínkách provozu ale SPS s majitelem, jenž kromě pivních lodí v Praze provozuje tzv. pub crawls (noční tahy od baru k baru, pozn. red.) i pivní kola, stále jedná.
Potíž je s nasáváním - podle zákona jsou sice na pivních kolech bráni šlapající pasažéři jako spolujezdci, takže pít mohou, na lodi je to ale jinak. „Pokud se na pohonu budou podílet všichni, kdo na ní sedí, ocitají se v postavení posádky,“ vysvětlila mluvčí strážníků Irena Seifertová s tím, že v tom případě nesmějí být pod vlivem alkoholu ani jiných omamných látek. Pít by tedy mohli jedině, pokud by loď poháněl vlastní motor. Ten podle informací na stránkách Prague Cycle Boat loď částečně skutečně využívá. Kapitán ho podle turistů zapíná v případě, že jsou lidé unavení a nechce se jim šlapat.
„Co se konzumace alkoholu týká, loď plně obsluhuje kapitán, který je samozřejmě střízlivý, absolvoval zkoušky u státní plavební správy, a je držitelem platného osvědčení. Kapitán má plavidlo celou dobu pod kontrolou a ovládání plavidla je plně v jeho moci, pasažéři nemají na plavbu žádný vliv,“ uvedl pro idnes.cz Viktor Hübner, ředitel společnosti Prague Pub Crawl, jež pivní lodě provozuje.
Pivní kola stále fungují
Pivní kola s opilými turisty v centru Prahy mohla být už minulostí, jelikož vedení Prahy se rozhodlo, že tato vozítka v metropoli nechce. Čárou přes rozpočet však bylo rozhodnutí malého pivovaru Gwern, které provozovatele kol zásobí „zrzavým mokem“. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) podal pivovar na Prahu oznámení o systémové podjatosti, této námitce se nyní věnuje ministerstvo dopravy. To má reagovat „neprodleně“, zákon však nepřikazuje, kdy přesně by to mělo být.