Stanice metra byly přejmenovány naposledy v únoru 1990, kdy musely zmizet názvy poplatné minulému režimu. Proč je tedy chtějí radní znovu »vylepšit« ? „Hlavním důvodem je, že názvy nesedí se jménem lokality. Chtějí proto tyto názvy sladit,“ řekl Blesku mluvčí ROPID Filip Drápal.

Prodlouží je

Podle plánu Rozvoje linek PID v Praze by se k přejmenování stanic mohlo využít toho, že cedule se stejně budou muset měnit, a to kvůli vyznačení linky metra D. Čas je tedy až do roku 2029. „Veřejná diskuze nad tímto seznamem může probíhat dalších sedm let,“ dodal Drápal. Je třeba totiž počítat s rezervou pro schvalovací lhůty.

Většina názvů by přitom byla delší, než je nyní. Například z Muzea na lince C by tak měla být stanice Národní muzeum s odůvodněním, že pouhé Muzeum je nepřesné, protože muzeí je přece v metropoli 77. Navíc přejmenování se podle plánu rozvoje dotkne i některých autobusových a tramvajových zastávek.

Co je ještě v plánu? Rozšíření MHD

Nová linka metra, tzv. trasa D, která povede z Pankráce do Písnice, není jedinou změnou, která by mohla Pražany v budoucnu čekat. Tramvajové tratě by měly vést do nových lokalit, např. z Divoké Šárky na Dědinu, z Modřan do Libuše, z Barrandova do Slivence, z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice, dále ze Spořilova k dnešní zastávce autobusů Choceradská nebo po novém Dvoreckém mostě mezi Prahou 5 a 4.

Anketa: Přejmenovat stanice ano, nebo ne?

Jan Vodička (39) nezaměstnaný

„Je to hloupost, úplně zbytečné. Všichni Pražáci jsou na ty názvy zvyklí. Navíc s tím bude hodně práce to všude vyměnit a ještě k tomu ty delší názvy zmatou cizince.”

Podle Jana Vodičky jsou Pražané na stávající názvy metra zvyklí.
Podle Jana Vodičky jsou Pražané na stávající názvy metra zvyklí.
Autor: Karel Kopáč

Valerie Grehko (22) studentka

„Podle mě to může leda tak zmást turisty. Prodlužovat názvy, aby byly komplikovanější? Navíc to bude stát peníze, a tak si říkám, že je o úplně zbytečné.“

Valerie Grehko není možnými změnami v názvu metra nadšená.
Valerie Grehko není možnými změnami v názvu metra nadšená.
Autor: Karel Kopáč

Proč máme metro?

Název Metro je zkrácenina názvu Metropolitan Railway (metropolitní železnice). Z tohoto označení přes francouzštinu a ruštinu proniklo i do češtiny. Jeho dějiny začínají roku 1863; tehdy byl první systém vybudován v Londýně.

Jak chtějí stanice „překřtít“?

Národní třída – Perštýn

Křižíkova – Karlín

Dejvická – Vítězné náměstí

Muzeum –  Národní muzeum

Želivského – Jana Želivského

Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží

Českomoravská – Aréna Libeň

Vysočanská – Nádraží Vysočany

Vltavská – Nádraží Bubny

Pražského povstání Náměstí Hrdinů

Kačerov – Nádraží Kačerov

Olbrachtova – Ryšánka

Hradčanská – Nádraží Dejvice

Malostranská – Klárov

Staroměstská – Náměstí Jana Palacha

Smíchovské nádraží – Nádraží Smíchov

Strašnická – Strašnice

Radlická – Radlice

Jak se jmenovaly před rokem 89

Anděl – Moskevská

Háje – Kosmonautů

Opatov – Družby

Vyšehrad – Gottwaldova

Pankrác – Mládežnická

Dejvická – Leninova

Florenc – Sokolovská

Roztyly – Primátora Vacka

Chodov – Budovatelů

Fotogalerie
18 fotografií